Khamis, Jun 21, 2012

Hang Tuah :
Satu daripada Tiga Genius Orang Melayu!

Saya tinggalkan tugas hakiki buat seketika.

Saya tinggalkan tesis juga.

Saya berkejar ke Wisma Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM) untuk mendengar buah fikir antara Sasterawan Negara yang amat saya senangi - Profesor Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh.

Saya tahu beliau akan membincangkan tentang pengalamannya menterjemah satu karya besar milik orang-orang Melayu : Hikayat Hang Tuah.

Saya tidak peduli apabila ada sesetengah pihak mengatakan Hang Tuah itu tidak wujud. Saya lebih tidak peduli dengan mereka yang bersetuju tanpa sekalipun mengimbas halaman teks Hikayat Hang Tuah. Biarlah mereka dengan pendapat masing-masing.

Pada saya, Hang Tuah itu wujud dan merupakan karya yang mesti dibaca orang-orang Melayu berkali-kali di dalam hidupnya. Paling 'kokak' pun sekali seumur hidup!

Bacalah teks yang asal betapa kisahnya menginspirasikan dan sangat jauh berbeza daripada filem Hang Tuah (1956) lakonan P. Ramlee (arahan Phani Majumdar) atau filem Hang Jebat (1961) arahan Husain Haniff yang mengangkat Hang Jebat sebagai hero rakyat. Kita pun dibesarkan dengan ingatan secara visual yang dimainkan berkali-kali. Kita pun jadi percaya bahawa yang benar dan teraniaya itu tetaplah Hang Jebat.

Lebih mengharukan Hang Tuah (lakonan M. Nasir) di dalam filem Puteri Gunung Ledang (2004) berguling-guling di dalam lumpur seperti manusia tiada maruah kerana gilakan Puteri Gunung Ledang @ Puteri Majapahit. Di MPH versi ini sungguh berleluasa sekali kisah skandal Hang Tuah dan Puteri Gunung Ledang ini sehingga dipentaskan berkali-kali kesilapan mentafsir teks di Istana Budaya!

Mukadimah Hikayat Hang Tuah (terbitan ITBM)
Padahal, jika kita benar-benar membaca teks, Hang Jebat bukanlah sebenarnya mahu membela kematian Hang Tuah. Ya, mungkin pada awalnya begitu. Niatnya terpesong apabila mendapat kuasa. Dia lebih banyak menggunakan kesempatan itu untuk kepentingan dirinya, menggunakan harta raja (yang didakwa sebagai harta rakyat itu) untuk kepentingan dirinya, bersuka-sukaan di dalam istana, berzina, membunuh dayang dan akhirnya, mahu menjadi raja! Itukah ikon yang memperjuangkan rakyat? Fikir semula.

Di dalam Hikayat Hang Tuah, Hang Jebat adalah gambaran manusia biasa yang tiba-tiba mendapat kuasa dan terpancarlah dirinya yang sebenar. Tidak mampu mengawal segala bentuk nafsu yang menguasainya.

Hang Jebat menjadi hero sosialis dan ikon kepada sebarang bentuk anti-establishment. Mengangkat Hang Jebat sebagai hero rakyat apatah lagi wira orang-orang Melayu samalah seperti menganggap Jack Sparrow sebagai hero! Betapa filem dan visual telah menyebabkan ramai antara kita yang mengagung-agungkan lanun!


Peta Melaka berdasarkan teks HHT juga disertakan dalam edisi ITBM
Saya percaya orang-orang Melayu tidak ada wira sebenar apatah lagi wira dalam sastera. Ini juga antara propaganda mereka yang menafikan kewujudan Hang Tuah. Anak-anak muda yang tidak tahu hujung pangkal ini pun taksublah dengan dakwaan bahawa
  • Hang Tuah tidak wujud. 
  • Apa perlunya Hang Tuah
  • Mengapa perlu ada institusi beraja
dan banyak lagi soalan sehingga orang-orang Melayu sendiri sanggup menghina rajanya. Di Facebook beranilah hendak mengata-ngata. Tindakan bacul orang-orang zaman kini yang berani sekadar menaip di Facebook, tidak mampu berhujah apatah lagi memberi komen secara koheren dan kalau komen di blog pun cuma berani guna nama "anonymous" (entah sesiapa). Cubalah bertentang mata dan katakan apa yang anda berani hendak katakan. Sebab itulah kebanyakan blogger yang saya temui lebih banyak yang kelu apabila disuruh berkata-kata. Di blog, bukan main lagi beraninya. 

Kita diberikan rasa 'malu' jika menyebelahi Hang Tuah kerana Hang Tuah dalam filem digambarkan seperti 'tukang ampu/bodek' raja. Dia dikatakan terlalu setia sedangkan tidak diwajarkan kesetiaannya itu. Bukankah Hikayat Hang Tuah, malah semua teks yang mengangkat institusi raja tetap terikat dengan wa'adat Demang Lebar Daun dengan rajanya dalam Sulalatus Salatin! Hang Tuah atau mana-mana rakyat tidak mungkin akan derhaka kepada rajanya kerana sumpah itu. Jika raja itu zalim, baginda sendiri akan dimakan sumpah itu. Itulah yang berlaku kepada semua raja yang zalim di dalam Sulalatus Salatin, malah dalam mana-mana teks juga.

Hang Tuah bukanlah membunuh sahabatnya apatah lagi memusuhi Hang Jebat kerana dendam. Kesetiaannya itu, pada zaman ini disebut sebagai bersikap profesional. Hang Tuah dapat membezakan dirinya sebagai Laksamana (with licence to kill) dan kapasiti diri yang peribadi. Setelah menikam Jebat, dia tinggalkan kawasan itu. Jebat terus mengamuk, membunuh ramai rakyat Melaka yang tidak bersalah dan akhirnya sampai ke rumah Tuah.


"The Laksamana took his hand and led him into his village. He cleansed the blood from each part of Hang Jebat's body. When he was thoroughly cleansed, he took him to his house.

The Laksamana said, "My brother, do you want to eat some rice?"

Hang Jebat replied, "I beg your pardon, I shall not be able to repay your love for me, only Allah will reward you. If My Lord still has some love for me, I have a request." 


The Laksamana asked, "What is it?"


Hang Jebat replied, "I have an affair with Dang Baru, the maid of the Datuk Bendahara; she is now seven months pregnant. If she gives birth to a boy, would My Lord please take him and make him your servant to command? That is my request." 
(Hikayat Hang Tuah, ITBM, 2010, halaman 359 - 360)

Hang Jebat akhirnya mati di atas pangkuan saudaranya, Hang Tuah. Dan, itu bukanlah pengakhiran Hikayat Hang Tuah. Ada sisi ukhrawi tentang Hang Tuah yang tidak pernah sampai pada mana-mana versi filem.

Peta Perjalanan Hang Tuah mengikut teks HHT
Dalam sastera Inggeris, sesiapa sahaja akan mengakui bahawa Shakespeare ialah ikonnya, meskipun ada kontroversi terhadap kewujudan manusia bernama William Shakespeare itu. (Tonton filem Anonymous - 2011 yang menghujahkan bahawa Shakespeare itu hanyalah anak tukang buat sarung tangan yang tidak mungkin ada kemahiran menguasai pelbagai bidang ilmu seperti yang ditunjukkan di dalam drama-dramanya.)

Lantas, orang-orang Melayu tidak ada wira? Saya percaya semua wira dan keperwiraan bangsa Melayu cuba dihapuskan. Bermula dengan Hikayat Hang Tuah dan juga manuskrip-manuskrip lama yang tidak diberikan ruang pada zaman moden. Hikayat Hang Tuah yang sepatutnya menjadi teks yang menangkat keperwiraan bangsa Melayu wajib menjadi bacaan wajib di sekolah-sekolah. Namun, ini tidak berlaku.

Zaman kolonial telah meletakkan cerita-cerita lisan dan hikayat sebagai cerita dongeng. Kita tidak pernah menyangkal Winstedt, Swettenham dan terus-terus percaya dengan catatan-catatannya tentang orang Melayu. Cerita dan hikayat terus menjadi cerita dongeng sedangkan ada banyak pemikiran genius orang-orang Melayu yang gagal kita gali dari situ. Undang-undang kita juga lengkap tetapi terpinggir apabila Hukum Kanun Melaka tidak disenaraikan di dalam bahagian undang-undang tetapi termasuk di bawah kategori hikayat, seolah-olah kita ini sangat terkebelakang, orang-orang gasar tanpa tamadun dan undang-undang!

Kita terus dilabel 'malas' oleh bangsa lain kerana gagal melakukan kerja-kerja yang mendatangkan sumber ekonomi, sedangkan orang-orang Melayu tidak perlu bekerja keras seperti orang lain kerana bumi ini sungguh bertuah. Laman rumah orang Melayu ialah dapurnya yang segar. Sungai dan lautnya juga tempat dia menyimpan makanan yang segar.

Memetik kata-kata Prof. Muhammad Haji Salleh, "Kelas-kelas sastera sedang ditutup satu persatu. Berdentum bunyi pintunya!" Sastera menjadi subjek yang tidak relevan kerana ukuran kejayaan kita pada hari ini ialah daya hafal murid yang boleh memuntahkan kembali hafalannya DAN subjek yang boleh mendatangkan pulangan ekonomi. Sastera itu konon-kononnya kerja mudah, menung-menung dan angan-angan. Sesiapa pun boleh buat. Betapa jumud, ketinggalan dan klisenya pemikiran seperti ini.

Guru-guru sastera yang sedang membaca entri ini pula mungkin merasakan betapa tidak logiknya pelajar di kelas sastera membaca teks Hikayat Hang Tuah sedangkan prosa klasik pun terangkak-rangkak dihadam oleh pelajar sastera yang sering dilabel 'bermata merah' itu.

Inilah yang pernah saya tulis di dalam Dewan Sastera September 2011 bahawa sastera itu bukanlah untuk pelajar bermata merah. SASTERA ITU UNTUK PELAJAR YANG PINTAR SAHAJA! Hanya di Malaysia, pelajar dibahagikan kepada dua aliran, kata Prof Muhammad lagi, yang pandai pergi ke kelas sains dan tidak pandai pergi ke sastera; sehingga pelajar sastera ini berasa rendah diri dan malu mengaku dirinya kelas sastera. Negara maju yang lain tidak pernah buat seperti Malaysia.

Mungkin saya sahaja yang buat muka tak malu duduk dalam kelas sastera, menentang keras supaya dihantar ke Kolej Islam Kelang (pada ketika itu) untuk mengambil aliran sains. Saya suka belajar subjek sains dan matematik tetapi saya lebih mencintai sastera dan saya tidak bermasalah langsung dengan semua teks sastera yang dihidangkan walau apa genre sekalipun.

Dikotomi yang ketinggalan zaman ini telah menjadikan pelajar-pelajar penghafal nombor satu. Mereka yang mendapat A berderet-deret itu bukan lagi pelajar cemerlang yang sebenar cemerlang. Merekalah penghafal cemerlang. Apabila mereka muntahkan semula apa yang dihafal itu, mereka pun diisytiharkan sebagai pelajar cemerlang. Sampai di universiti, kalut jadinya!

20 - 30 tahun dari sekarang, Malaysia akan memiliki rakyat yang hebat dari aspek sains, matematik dan segala ilmu teknikal tetapi kosong jiwa. Kita semakin berjaya melahirkan robot-robot bernyawa, tanpa jiwa dan sudah ramai mahasiswa yang gagal membuat keputusan sendiri apatah lagi berkemampuan untuk berfikir. Yang berjaya melanjutkan pelajaran ke luar negara hanyalah yang terpilih dari para penghafal yang mengikuti kuliah-kuliah sains sahaja. Hanya yang kaya bolehlah pergi sendiri dan ambil subjek-subjek sains sosial dan sastera.

Hari ini kita melahirkan pelajar/mahasiswa secara industri (baca : kilang); secara besar-besaran. 

Hari ini bangsa kita dan semua bangsa di Malaysia menjadi bertambah rasis. Kita semakin tidak ada titik pertemuan. Tidak seperti pada tahun-tahun 70-an sehingga 90-an. Dahulu titik pertemuan kita adalah bahasa kebangsaan. Kita bangsa Melayu sudah semakin tidak percaya dengan bahasa mereka sendiri. Dalam drama Melayu pun lebih banyak kosa kata Inggeris, bercakap terjerit-jerit; pendek kata kesantunan dan akal budi orang-orang Melayu itu hancur luput. Bangsa yang tidak menerima raja-raja Melayu kerana kita tidak lagi membaca Sulalatus Salatin atau Hikayat Hang Tuah.

Kandungan teks dalam tulisan jawi dan Inggeris (terjemahan)
Sains tidak mampu menerangkan konsep derhaka, daulat dan tulah. Perkataan biasa juga tidak mampu menerangkannya. Konsep itu hanya boleh difahami jika kita merendah diri dan tidak malu mengutip semula teks-teks ini untuk ditelaah. Hanya sastera boleh menerangkannya.

Lalu, mungkin mereka yang lebih sinikal akan berkata, daripada baca teks-teks lama ini, lebih baik baca Al-Quran. Ya, semakin ramai yang celik Al-Quran kerana mampu membaca, menghafal ayat-ayat tertentu sebagai pendinding sihir dan sebagainya. Tetapi, berapa ramai pula yang benar-benar membaca terjemahan Al-Quran sebagai rutin harian kemudian cuba pula untuk dibaca tafsirnya pada setiap hari; dan kemudian mengamalkan apa yang dibaca?

Orang Islam/Melayu semakin lemah kerana lebih banyak membaca di Facebook, berbanding membaca buku yang punya isi dan pemikiran. Kita masih lagi membaca karya pop atas alasan mencari yang santai. Soalnya sampai bila kita mahu mencari yang mudah dan takut atau melarikan diri daripada hal-hal yang mencabar.

Aneh, untuk menentang Yahudi pun kita haru menggunakan Facebook yang semua orang tahu ialah produk orang Yahudi juga! Kita sebarkan walau sebaris ayat Al-Quran melalui telefon bimbit, yang jenamanya juga milik orang Yahudi. Betapa ironik sekali.

Memetik kata-kata Prof Muhammad Haji Salleh, ada tiga genius orang-orang Melayu :
  1. Pantun 
  2. Sulalatus Salatin 
  3. Hikayat Hang Tuah
Pantun Melayu tulen amat dikagumi sarjana luar negara. Mereka takjub dengan cara orang-orang Melayu marhaen berfikir dan menuturkan pantun secara sepontan. Pantun ialah produk lisan. Hal-hal persuratan (bertulis) ialah kerja orang-orang istana. Rakyat biasa tidak tahu membaca dan menulis. Dengan kekurangan itu, mereka masih lagi mampu mengungkapkan suatu pemikiran luar biasa.


Pantun tidak akan mati, kata Prof Muhammad. Hatta dalam Dewan Rakyat pun ahli-ahli yang berhormat cuba berpantun (walaupun ada yang tunggang-langgang antara pembayang dan maksud, tetapi itu bukan soalnya). Di dalam majlis-majlis perkahwinan dan majlis rasmi juga pantun masih hidup. Yang lain-lain sudah lama mati. Syair, gurindam, seloka semuanya die a natural death.

Saya juga baru disedarkan apabila Prof Muhammad menyebut, tidak ada kajian Ph.D. (dalam kalangan orang Malaysia) tentang Hang Tuah. Setakat kajian peringkat sarjana dan sarjana muda ada saya temukan. Aneh, kita sendiri tidak ada orang yang menjadi pakar rujuk (di peringkat Ph.D) tentang tokoh kita sendiri. Saya percaya dalam sastera Inggeris pasti sudah ada beribu-ribu pemegang ijazah kedoktoran yang mengkhusus dalam kajian tentang Shakespeare.

Ada pelbagai versi Hang Tuah. Paling baru diterbitkan oleh Jemari Seni, edisi kanak-kanak dalam bentuk mewah. Berkulit tebal dan berwarna-warni. Harganya RM70. Ini versi yang sangat bermaruah untuk kanak-kanak. Saya sokong terbitan sebegini. Pastinya akan kedengaran lagi suara-suara sinikal yang menyatakan, siapa yang mampu atau sanggup membelikan buku sampai RM70 untuk kanak-kanak? Budak-budak tidak patut beli buku semahal itu, kata mereka. Boleh baca lanjut di blog The Malaysian Reader tentang ulasan dan foto Hikayat Hang Tuah terbitan Jemari Seni.

Oh, beli baju raya sampai RM50 - RM70, boleh pula? Apabila masuk hal buku, berkira pula ya?

Kembali kepada soal mentaliti. Apa yang sanggup kita dahulukan? Pendidikan untuk jiwa anak-anak atau pakaian luarannya sahaja. Sehingga kini saya masih lagi mengamalkan baju yang dipakai pada Hari Raya ialah 'baju raya'. Baju itu tidak semestinya dibeli pada musim perayaan. Bukankah itu lebih memudahkan. Hari Raya bukanlah hari memperagakan baju atau menyatakan bilangan baju yang ditempah. Mengapa kita harus menyokong dasar kapitalis!

Pengakhiran HHT mengambil bentuk kolofon seperti di dalam
penghujung hikayat-hikayat lama.
Saya bertemu dengan Prof Muhammad dalam Seminar Penterjemahan yang saya kejar dan mahu dapatkan ilmunya. Seminar kali ini mengkhusus kepada penterjemahan dalam kesusasteraan Melayu. Panel yang tidak kurang penting ialah Dr. Georges Voisset dari Perancis yang mencintai pantun Melayu dan telah menterjemah pantun-pantun kita dengan susah payahnya ke dalam bahasa Perancis.

Nampaknya, orang luar lebih menunjukkan kecintaannya terhadap pantun jauh lebih baik daripada orang-orang Melayu yang masih tidak sudah-sudah dengan pantun "Kalau ada sumur di ladang...", apabila mahu berpisah di dalam majlis, sepatah kata Prof. Muhammad lagi.

Melalui Prof. Muhammad Haji Salleh, pembaca yang tidak memahami edisi bahasa Melayu klasik dalam Hikayat Hang Tuah boleh membaca edisi di dalam Bahasa Inggeris. Terjemahan Prof. Muhammad, pada saya tidaklah menjadikan teks ini terlalu mudah tetapi masih bermaruah. Dalam masa yang sama, terjemahannya menjadikan cara membaca dan menghadam teks ini di dalam bahasa Inggeris lebih bermakna.

Edisi terjemahannya diterbitkan oleh Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (dahulunya dikenali sebagai Institut Terjemahan Negara Malaysia).

Bersama-sama Prof Emeritus / Sasterawan Negara
Dr. Muhammad Haji Salleh yang baru selesai mengautograf
karya Hikayat Hang Tuah yang telah diterjemahkan
ke dalam Bahasa Inggeris
Kredit foto : Rosy @ Rosnah Hassan


Catatan kenang-kenangan
Profesor Emeritus Sasterawan Negara
Dr. Muhammad Haji Salleh
"Semoga semakin banyak karya daripada pena saudara",
tulisnya.


 


Khamis, Jun 07, 2012

Ray Bradbury
(22 Ogos 1920 - 5 Jun 2012)

Saya tidak banyak membaca karya fiksyen sains kerana lebih banyak menggulati karya-karya fantasi Inggeris pada awal pembacaan sewaktu remaja. Hanya setelah dewasa, saya mencari-cari karya fiksyen sains yang sesuai dengan jiwa. Apatah lagi, dalam kebanyakan fiksyen sains Barat walaupun yang dipamerkan ialah kehebatan sains dan manusia, ada banyak karya yang menafikan Tuhan.

Saya tidak menggemari karya Isaac Asimov kerana kandungannya kurang mesra-pembaca. Namun, saya menggemari autobiografinya. Saya suka sikapnya sebagai pengarang.

Sumber foto dari Goodreads
Dalam pencarian dan pembacaan buku-buku fiksyen sains, saya bertemu dengan Fahrenheit 451, sebuah karya tentang masa depan atau futuristik yang gelap dan hancur (dystopian). Kehancuran masyarakat itu tidak digambarkan secara fizikal. Ini bukan kisah bangunan yang hancur kerana diserang alien dari planet yang jauh. Novel ini mengisahkan kehancuran tamadun dan pemikiran manusia kerana mereka tidak lagi membaca. Pada zaman ini, membaca telah menjadi satu dosa besar dan mereka yang memiliki di dalam rumah boleh dihukum. Rumah dan buku-buku mereka aka dibakar!

Tugas seorang anggota bomba pada zaman ini bukanlah memadamkan kebakaran tetapi membakar buku!

Itulah Fahrenheit 451 di tangan pengarang fiksyen sains Ray Bradbury yang baru sahaja meninggal dunia di California dua hari yang lalu.

Ray Bradbury (22 Ogos 1920 - 5 Jun 2012)
sumber foto di sini.





Isnin, Jun 04, 2012

Puisi : Warkah Untuk Tanah Melayu Dari Al-Aqsa

Ini sebuah sajak lama yang telah dideklamasi pada tahun 2010. Namun, sajak ini saya cipta khusus untuk "Konsert Demimu Al-Aqsa". Oleh sebab, saya berhasrat untuk menghantar sajak tersebut ke media cetak, sajak itu tidak pernah saya siarkan di blog ini. Kini sajak ini telah pun diterbitkan dalam dua bahagian di dalam Dewan Sastera dan waktu pengedarannya sudah tamat. Dengan itu, saya turunkan sajak yang telah diterbitkan itu untuk bacaan sesiapa sahaja yang mungkin berminat dan melihat isu Palestin dari sudut yang berlainan.

Semoga bermanfaat.


WARKAH UNTUK TANAH MELAYU DARI AL-AQSA
(Telah dideklamasi sewaktu "Konsert Demimu Al-Aqsa, Stadium Tertutup Nilai, Negeri Sembilan")

Mengutip manik-manik peristiwa
dari tasbih sejarah yang panjang
Al-Aqsa itu aku
Baitul Muqaddas itu aku
Akulah saksi perjuangan
dengan api semangat yang tak mungkin terpadam
Akulah rebutan aku juga piala
antara bulan, palang dan bintang berpecah enam.

Ini tanah subur yang pernah merdeka
Pohon anggur dan zaitun pernah menari bersama
Airnya jernih dari lembangan bahagia
Ini tanah warisan anbiya’
Dari Ishak, Yaakub, Yusuf yang mulia
Di atas tanah ini aku redha
Salahuddin Al-Ayubi berdiri
Panji-panji berkibar
Bersama laungan Allahu akbar!

Di lembah kemanusiaan insan terleka
Sekeping tanah subur yang pernah merdeka
Hancur luluh anggur, zaitun dan segala yang melata
Darah hitam dan temulang melekat di dinding masa
Yang mengalir hanya air mata derita
Tanah warisan anbiya’ ternoda
Panji-panji terbakar dalam nyala yang berkibar
Di neraka dunia menyimpan nestapa bertebar

Warkah ini untuk putera-puteri Melayu yang memperaku agamanya
Di sini tiada senyuman dan saki-baki bahagia
Andai hari ini kita bertemu
Esok belum tentu
     Setiap saat ialah kematian
     Setiap saat ialah detik terakhir
     Setiap saat adalah perjuangan.


Ketika kamu memicit aksara pada telefon bimbit
     Putera kami menggenggam sebiji batu
     Bersama sepotong doa

Ketika kamu ligat melayan facebook, youtube dan blog
     Putera kami melontar batu yang sama
     Pada tentera dan jentera

Ketika kamu mengalihkan kiblat dari Al-Aqsa ke Mekah
     Kemudian sebulan ke Afrika Selatan
     Putera kami masih terus melontar batu
     Walau tubuhnya hancur dimamah bedilan itu

Ketika bibirmu melepaskan asap
     Rumah kami hangus dan ranap
     Setiap batang yang dihisap
     Sedulang peluru penuh azab

Ketika siasahmu berbeza, parti politik yang tidak sama
     Perpecahan kita penyatuan mereka
     Adakalanya kami mengumpul sangsi
     Masih adakah benih harapan di tanah ini

Anak-anak muslimin,
Setiap kali kau bakar bendera itu
Demonstrasi gagah pada suatu hari bertuah
Pekikan “Allahu Akbar” bergegar
Mengejutkan merpati di pejabat seorang duta
     Pernahkah kau bertanya
     Apakah amanatmu sampai ke tanah ini?
          Injaklah!
          Rabaklah!
     Semua bendera putih berbintang pecah enam
          Pijaklah!
          Koyaklah!
Semua potret Shimon Peres dan Netanyahu
Di sini mereka tertawa cuma bagai di syurga
Maruah mereka bukan tersimpan pada bendera itu

Mereka sudah lama menang, saudaraku
Setiap kali ada aurat yang terbuka dengan rela
Setiap kali saf solatmu berbaris tiada
Setiap kali kamu akur agenda mereka
     Sex – pabila zina jadi angkara
     Song – pabila lagha jadi budaya
     Smoke – pabila haram jadi biasa
     Screen – pabila mata tidak lagi membaca
     Sports – pabila nafsu tidak terjaga

Anak-anak muslimin,
Ada perang yang lebih akbar dari yang di sini
Perjuangan di tempat kamu pendakiannya lebih curam
Membunuh Yahudi di dalam dirimu
Bukan semudah melontar sebiji batu
Musuh kami nyata
Musuhmu seperti tiada
Tetapi sesungguhnya mereka ada
Menanti dengan rahang dosa terbuka di mana-mana.

Mari dengarkan sepiring rahsia
Jamah dan telan
Biar menjadi darah daging dan jati dirimu
Menghadap musuhmu yang halimunan
Lawannya bukanlah dengan bedilan
Menghadap musuhmu yang satu
Lawannya bukan sekadar
     Demonstrasi liar dan
     Bendera yang dibakar

Mereka gusar
     setiap kali kamu memelihara sujud
Mereka gerun
     setiap kali kamu membelai ilmu
Mereka gentar
     setiap kali lidahmu berzikir
Mereka ngeri
     setiap kali ukhwahmu utuh


Masihkah kita mahu duduk di dalam kotak yang berbeza
Kotak agama, kotak sains, kotak politik dan kotak ekonomi
Sedangkan itu juga agenda mereka
Membiarkan kita selesa di dalam kotak tersendiri
Membelai ego, lupa diri dan menuding jari
Menjadi enau melepaskan pucuk sendiri

Ayuh, bersatulah
Kita terbang bergentayangan menjadi merpati kedamaian
Paruhnya kita pinjam dari ababil
Mengambil kerikil-kerikil sijjil
Melontar bersama zikir dan doa

     Sekali sayap itu patah
     Dengan paruh kita pertaruhkan
          Sekali paruh itu patah
          Dengan siku kita tujukan
     Sekali siku ini patah
     Dengan dagu kita bertahan
          Sekali dagu ini patah
          Dengan kuku kita berlawan

Mengutip manik-manik peristiwa
dari tasbih sejarah yang panjang
Al-Aqsa itu aku
Baitul Muqaddas itu aku
Akulah saksi perjuangan
dengan api semangat yang tak pernah terpadam
Akulah rebutan aku juga piala
antara bulan, palang dan bintang berpecah enam.

Warkah terakhir ini
Untuk warga Tanah Melayu
Dari Al-Aqsa yang setia menunggu.

Nukilan,
Nisah Haron
17 Julai 2010


Warkah Untuk Tanah Melayu dari Al-Aqsa (i) telah diterbitkan di dalam 
Dewan Sastera Julai 2011; manakala
Warkah Untuk Tanah Melayu dari Al-Aqsa (ii) telah diterbitkan di dalam
Dewan Sastera November 2011.


 * Nisah Haron menegaskan hak cipta terhadap sajak ini. Sekiranya anda berminat untuk meletakkan di blog, Facebook atau di mana-mana sahaja, sila minta izin sebelum berbuat demikian. Untuk berkongsi puisi ini di laman anda, saya mohon supaya diadakan pautan (link) kembali kepada entri ini. Kerjasama anda amat dihargai.


Sabtu, Jun 02, 2012

Kembara Sastera Italiana : Venice oh Venice...

Menggambarkan Venice dengan kata-kata, bimbang tidak tercapai apa yang saya ingin katakan. Mungkin untuk mereka yang belum pernah sampai ke Venice, video Yuna - Terukir di Bintang (Unofficial MTV) di bawah boleh menjadi suatu permulaan. Cuma, dalam kesemua perjalanan di dalam video itu, Yuna bukan sekadar ke Venice, dia juga ke Rome dan Vatican City. Namun, videonya masih dapat saya asosiasikan dengan kembara saya kali ini. Video ini saya tonton hanya setelah berada di Malaysia, jadi mungkin saya ada kesendengan (bias) terhadap kandungannya.



Subuh seawal 4.00 pagi di Venice menyebabkan saya boleh memulakan kembara solo di Venice ini lebih awal juga. Malam sebelumnya saya keletihan kerana belum mendapat tidur yang sempurna sejak memulakan kembara ini dari Kuala Lumpur. Bayangkan sahaja :

15 Mac 2012 11.45 malam Bertolak dari KLIA
16 Mac 2012 5.55 pagi Sampai di Schiphol, Amsterdam

Penerbangan lebih 12 jam di dalam kapal terbang, tidak mungkin dapat tidur dengan lenyak. Siang 15 Mac itu juga saya masih melangsaikan kuliah di Universiti Malaya sehingga pukul 6.00 petang. Pulang, terus capai bagasi. Usai solat Maghrib, suami terus menghantar saya ke KLIA. Rehat di dalam lapangan terbang? Tidak mungkin. Saya bukannya terbang dengan kelas perniagaan. Pendek kata, duduk sahajalah mana-mana yang boleh di dalam lapangan terbang.

Saya juga tak mungkin berbaring di dalam kapal terbang apabila memilih tiket kelas ekonomi. Oh, ini bukanlah rungutan. Namun, ini sekadar justifikasi kepada rasa penat yang amat berganda sewaktu tiba di Venice. Setelah tidur-tidur ayam di dalam kapal terbang (kalau betul-betul terlena pun, mungkin dalam satu ke dua jam), bangun menonton filem, membaca dan menyiapkan juga minit mesyuarat agung PEN tempoh hari. Lebih 12 jam kemudian saya pun sampai di Schiphol.

Seperti catatan yang lalu, Lapangan Terbang Antarabangsa Schiphol sentiasa membuat saya teruja. Masih tidak tidur sampailah saya tiba di Bologna. Di Hotel EuroGarden, saya cuma daftar masuk, letak bagasi dan kemudian keluar semula untuk ke Bologna Centrale. Setelah melalui segala cabaran untuk ke Venice - cabaran bahasa dan cabaran mencari tempat - dan segala-gala yang baharu, tidak mungkin saya tidur di dalam kereta api menuju Venice, walaupun saya tahu kereta api yang saya naiki itu akan berhenti di stesen terakhirnya di Venezia Santa Lucia. Terlalu banyak yang ingin dilihat!

Lantas, malam itu setelah sampai di Hostel L'Imbarcadero yang terletak betul-betul di tepi jeti bernama Riva di Biasio. Jika saya mahu menjelajah Venice melalui jalan air, memang saya hanya perlu melangkah dari hostel ini dan melangkah dalam 50 meter sahaja untuk ke jeti dan menghadap The Grand Canal atau jalan air utama di Venice. Saya pilih hostel ini selain harga yang berpatutan (48 Euro untuk 2 malam), ia hampir dengan Stesen Santa Lucia dan berhampiran The Grand Canal.

Untuk sampai ke hostel ini, saya perlu betul-betul ikut apa yang tertulis pada peta yang saya google dan juga panduan perjalanan yang disediakan oleh pihak hostel melalui e-mel. Saya perlu patuh kerana tiada jalan pintas atau alternatif di kawasan ini, kecuali mahu berenang! Jambatan hanya ada pada lokasi tertentu. Oleh itu, ikut sahajalah peta yang disediakan. Tempat mereka memang begitu.

Klik pada peta untuk paparan yang lebih jelas.

Malam itu, saya tumbang sebaik-baik sahaja selesai solat jama' dan qasar Maghrib-Isyak. Hanya sempat berbual-bual kosong seketika dengan teman sebilik dari New Zealand. Teman yang seorang lagi belum pulang dari kembaranya. Ada satu lagi katil kosong yang belum bertuan.

Subuh pagi itu, ketika selesai solat subuh dan dalam kesamaran lampu di luar kamar, seorang penghuni di kamar saya bertanya sama ada dia boleh meminjam telekung saya. Terasa sejuk hati apabila mengetahui bahawa penghuni terakhir yang tidak saya temui malam tadi merupakan seorang Muslimah. Kemudiannya, baru saya tahu yang dia dari Indonesia, menuntut di Paris dan kini bercuti di Venice dengan sahabatnya. Namanya Nabilla.

Kamar merah jambu untuk penghuni wanita. Kamar 4 orang sebilik.


Lantas kamar merah jambu ini menjadi saksi kami menunaikan solat subuh bergilir-gilir. Jiwa terasa aman dan tenang. Hilang sebentar rasa resah untuk kembara sendirian. Setiap kali kita bergantung sepenuhnya kepada Allah, Dia akan kirimkan sesuatu untuk menenangkan keresahan itu. Hamba-Mu ini sangat bersyukur!

Teman-teman sekamar yang bukan Muslim tidak pun berasa hairan atau ambil peduli dengan apa yang kami lakukan. Ada yang tersedar, terlihat Nabilla bersolat, kemudian mereka tidur semula. Sesungguhnya, prejudis tentang golongan Muslim-bukan Muslim ini hanya propaganda media. Dalam dua kembara di UK/Dublin (tahun lepas) dan Itali ini saya bersyukur kerana tidak berjumpa dengan manusia-manusia prejudis.

Kolaj foto Venice: Dari atas kiri ikut arah jam - 1) T-shirt dengan paparan nama
pemain bola pasukan Itali. 2) Laluan di Venice, seperti labirin. 3) Jeti Riva di Biasio
4) Sisi kanan Riva di Biasio
Awal pagi itu saya mula mengorak langkah utuk meneroka Venice. Saya dan Nabilla membawa haluan masing-masing. Saya hanya bawa beg tangan yang boleh disandang, kamera, biskut dan air mineral. Dengan basmallah, saya meneruskan langkah meninggalkan L'Imbarcadero dan jeti Riva di Biasio. Saya memilih untuk berjalan kaki sahaja sejauh mana yang kaki ini termampu.

Lorong-lorong di Venice ini seperti sebuah labirin, seperti lorong tikus! Hanya muat dua orang berselisih. Di sini tiada kenderaan darat. Kalau ada pun mungkin basikal, tetapi masih tidak praktikal kerana setiap laluan pasti ada jambatan. Jambatan ini pula berbentuk melengkung untuk membenarkan gondola atau bot-bot kecil melalui di terusan-terusan yang berselirat di sana-sini.

Kamera saya gunakan untuk merakam perjalanan. Kamera juga menjadi penanda lokasi. Setiap gambar yang saya ambil itu menjadi bahan rujukan sepanjang perjalanan. Andai tersesat, saya boleh rujuk semula pada foto-foto di dalam kamera, apakah saya sudah melalui tempat ini? Saya boleh melakukan backtracking.

Ada dua lokasi penting yang saya mesti sampai di Venice ini :
  • Rialto; dan 
  • Piazza San Marco
Selebihnya, saya akan menikmati perjalanan untuk ke tempat-tempat ini. Bagaimana untuk ke tempat-tempat itu juga saya tidak berapa pasti. Saya hanya ada buku panduan Venice. Ya, peta sangat perlu apabila mahu menjelajah Venice secara bersendirian. Labirin yang seperti lorong tikus itu mudah sekali tersesat jika tersalah lorong. Namun, apa yang ada di dalam peta belum tentu sama dengan apa yang dilihat.

Untuk memudahkan perjalanan, saya ikut sahaja papan tanda yang tertulis "Per Rialto" atau "San Marco" seperti di dalam gambar. Papan tanda unik ini menjadikan ia sangat ikonik dengan Venice. Di mana-mana sahaja di Venice, inilah papan tandanya, hinggakan dibuat replika dalam bentuk fridge magnet atau rantai kunci. Tukarlah seribu kali kerajaan tempatan atau datuk bandarnya, papan tanda ini tetap tidak berubah.
Ini sama sekali berbeza dengan tempat kita yang seringkali bertukar nama jalan, bentuk papan tanda untuk nama jalan dan tempat. Setiap penguasa mahu meninggalkan tanda dengan cara menukar apa yang telah dilakukan sebelumnya. Padahal, apa yang ditukarnya itu mempunyai bahan sejarah yang tidak boleh diubah dengan wewenang. 
Kerajaan atau penguasa boleh sahaja bertukar ganti, tetapi ada hal-hal tertentu yang wajar dikekalkan begitu sahaja. Memadam atau memanipulasi sejarah supaya generasi akan datang kekal mengingati sesuatu belum tentu menjadikan sesuatu itu kekal. Generasi baharu juga cenderung untuk menyelongkar dan mencari apa yang telah dipadam, ditimbus atau ditukar untuk kepentingan sesuatu zaman. 

Lantas, perjalanan saya hanya berpandukan dua arah yang sama ini. Mengikut buku panduan, saya akan sampai ke Rialto dahulu, kemudian baru ke San Marco. Rialto sangat terkenal dengan jambatannya. Apabila sampai ke Rialto, itu bermakna sudah separuh perjalanan antara tempat saya bermula dan Piazza San Marco yang juga dikenali sebagai St. Mark's Square.

Jambatan Scalzi yang ditemui sebaik-baik sahaja turun dari Stesen Santa Lucia
semalam. Kini saya jadikan tempat ini sebagai lokasi permulaan untuk Kembara Venice.
Ini juga satu daripada empat jambatan yang merentangi The Grand Canal.

Apa yang menarik tentang Venice sebagai bandar yang telah bertapak sekian lama ialah reka bentuk bangunannya.Venice sudah wujud sejak abad ke 7 - 8 Masehi. Ini yang menjadikan saya ralit memerhati dan merakam bangunan-bangunannya melalui foto. Selama ini, Venice hanya dilihat melalui filem-filem seperti Casino Royale, Casanova (lakonan Heath Ledger), The Tourist (dan banyak lagi, tetapi tidak tersenarai di sini). Venice juga terkenal sebagai lokasi Venice Film Festival - festival filem antarabangsa yang tertua di dunia.

Apatah lagi, seluruh bandar Venice telah dinobatkan sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO. Tidak cukup sehari sebenarnya jika mahu meneroka seluruh Venice. Seperti biasa, saya mengambil langkah yang jimat dan praktikal, pilih lokasi-lokasi penting dan sesuai untuk kembara sendirian pada siang hari. 

Bermula di Jambatan Scalzi (gambar di atas) saya mengikut laluan yang bertanda "Per Rialto". Saya pilih jambatan ini kerana inilah jambatan pertama yang saya lihat sebaik-baik sahaja turun dari kereta api di Stesen Venezia Santa Lucia. Jambatan ini antara yang paling sibuk dan tidak pernah tidak ada orang menggunakannya. Inilah nadi utama yang menghubungkan mukadimah Venice. 

Venice, disebut Venezia dalam bahasa tempatan (sebutannya Ve-nit-zia) ialah lokasi pelancongan yang sangat terkenal di dunia. Pelancong luar negara paling ramai di sini dan boleh dikatakan setiap orang yang berpapasan dengan saya memiliki sebuah kamera di tangan. Pastinya warga tempatannya tidak sibuk dengan kamera. Tidak cukup dengan itu, di sini juga ramai warga Bangladesh yang mencari rezeki. Apabila nampak saya yang berpakaian secara tipikal seperti orang Malaysia, sudah ada yang menegur dalam Bahasa Melayu. Nampak sangat orang Malaysia memang 'kaki shopping' walau di mana sekali pun mereka berada, sehingga penjual-penjual di luar negara (hatta di Mekah sekali pun, khabarnya) sanggup belajar bahasa Melayu asalkan dapat menjual dan merapatkan jurang komunikasi!

Saya tidak mahu memulakan kembara singkat di Venice ini dengan membeli cenderamata. Itu semua akan memberatkan perjalanan. Saya mahu meneroka terlebih dahulu.

Kafe terbuka di Campo Nazario Sauro. Campo bermaksud kawasan lapang yang terbuka.
Melalui lorong-lorong labirin di Venice tidaklah terlalu membimbangkan. Awal pagi, walaupun tidak ramai pelancong yang bermula seawal saya, masih ada orang di sana-sini. Bau roti yang baru siap dari bakeri mula menebarkan aroma di sana-sini. Pada waktu-waktu seperti ini, saya terasa sedikit kesal mengembara sendiri. Jika tidak, mungkin boleh sahaja saya bersarapan di pasticcerie (kedai kek dan roti). Secawan cappuccino dan brioche (croissant bersaiz kecil) akan menjadi bertambah manis jika kita berkongsi meja untuk dua orang (a table for two) di tepi Grande Canale atau terusan utama di Venice ini. Asap tipis dari cappucino yang hangat itu mampu menyimbangkan suasana di sekitar yang sesekali dihembus semilir dingin. Pasti keenakannya menjadi berganda. Ah, itu hanya angan-angan saya!

Hakikatnya, saya terus berjalan dan berhenti sekali sekala untuk mengambil gambar. Apabila letih, saya cari tempat duduk seperti foto di bawah dan minum air mineral atau makan biskut 'sihat' yang mengenyangkan. Kemudian saya akan berjalan lagi.

Campo atau square (medan lapang) seperti ini banyak ditemui setelah membelok
beberapa 'lorong tikus' di Venice.
Selang beberapa campo atau medan lapang ini, saya terjumpa kedai menjual poskad yang di hadapannya, ada peti surat. Saya pun memilih tiga keping poskad untuk dikirim kepada dua orang yang terpilih. Satu lagi dikirim untuk diri sendiri, sebagai tanda saya sudah sampai Venice. 

Mengirim poskad
Aktiviti ini amat membahagiakan saya pada pagi yang masih awal di Venice. Suasana dingin menjadi saksi saya mengepos beberapa keping poskad yang mungkin sampai kepada penerimanya setelah saya pulang ke Malaysia.

Namun, bukankah yang penting ialah tanda ingatan itu. Tidak kiralah bila sebenarnya poskad itu sampai kepada diri saya sendiri atau sahabat yang lain.

Saya tinggalkan kawasan kedai poskad dan cenderamata tanpa membeli sebarang cenderamata yang lain. Pagi yang masih awal itu saya gunakan untuk menjelajah sebahagian daripada Kota Venice ini. Hati ini sungguh tidak sabar untuk sampai dan melihat sendiri Jambatan Rialto dengan mata saya sendiri!


Jumaat, Jun 01, 2012

Koleksi Buku Nisah Haron

Buku-buku saya yang masih lagi boleh dipesan melalui Ujana Ilmu.
Berapa yang anda sudah ada?
Seorang sahabat lama memesan kesemua buku saya. Sejujurnya, saya sendiri tidak pernah menghimpunkan semua buku yang pernah saya tulis di dalam satu gambar. Mungkin inilah peluang berbuat demikian. 

Jika ada yang mahu memesan, atau sekadar melengkapkan koleksi, boleh pesan terus melalui Ujana Ilmu. Titipkan pesan melalui e-mel webmaster@ujanailmu.com.my andai mahu autograf. 


Related Posts with Thumbnails