Cari Punca Kenapa Jadi Keruh

Saya amat tertarik dengan kenyataan yang dibuat Menteri Besar Negeri Sembilan dalam akhbar Utusan Malaysia 29 Jun 2006. Saya membaca versi online.

Dalam kekecohan dan tekanan antara kem Mahathir & kem PM semasa, beliau mengulas dengan tenang, tidak turut emosi seperti sesetengah menteri.

Saya turunkan petikan itu di sini :

Cari punca kenapa jadi keruh

SEREMBAN 28 Jun - “Untuk mendapat air jernih di hilir kita kena cari punca utama kenapa ia menjadi keruh di bahagian hulu dan kalau dah bertemu kawasan keruh itu kita tak boleh terus pakat-pakat kacau, nanti bertambah keruhlah dia.

“Kalau ada kerbau seekor kita kena tangkap dan bawa keluarlah ia, jangan kita bubuh lagi beberapa ekor kerbau, haru nanti,” kata Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan ketika diminta pendapat mengenai kemelut yang melanda UMNO sekarang.

Menurutnya, sekiranya ada masalah ia perlu dilakukan secara bersemuka dan berbincang bersama-sama demi kepentingan UMNO dan orang Melayu.

Bercakap kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di sini hari ini, jelas beliau, sekiranya isu itu dibincangkan secara terbuka ia merugikan orang Melayu dan UMNO serta tidak akan ada pihak yang akan menang.

Katanya, perkara itu perlu diselesaikan sebaik mungkin, umpama menarik rambut daripada dalam tepung, rambut tidak boleh putus dan tepung pula tidak boleh berselerak dan berterabur.

“Prinsip saya adalah jelas dan tetap iaitu pemimpin lama perlu dihormati manakala pemimpin sekarang pula perlu ditaati.

“Pepatah orang-orang tua Negeri Sembilan menyebut ‘sakit berpunca mati bersebab’, kita tidak akan sakit dan mati dengan tiba-tiba, mesti ada sebab dan puncanya, maka kita kenalah pakat-pakat cari puncanya dan selesaikannya dengan baik,” katanya.


Saya percaya bahawa dalam kes Chef Chimiko, ia banyak melibatkan maruah. Sebagai orang Islam, kita wajib memelihara maruah orang lain. Maruah Chef Senandika, maruah peserta bengkel masakan, juga mesti dijaga.

Jadi, di sini saya tidak langsung berniat untuk memalukan sesiapa. Sebab itu saya menulis secara analogi begini. Kalau ada pihak yang mahu tahu apakah sumber cerita dan berita ini, perlu rajin bertanya pada orang lain dan carilah di tempat lain.

Seperti kata Perbilangan Adat :

Tak ada keruh yang tak jernih,
Tak ada kusut yang tak selesai.
(kusut yang tak boleh selesai, kata datuk adat,
hanyalah kusut sarang tempua)

Kalau situasi sudah bertambah keruh, usahlah kita masuk ke dalam air itu kalau sekadar mahu menambah kekeruhannya. Apakah peranan terbaik yang wajib kita mainkan?

Fikir-fikirkan...

Ulasan

Catatan Popular