Ujana Ilmu menerima kehadiran Mustika

Tengah hari tadi belum pun sempat selesai mendengar Syarahan Negeri Sembilan - Adat Nan Diuca Pakai & Seri Yang Menanti, saya menerima SMS daripada Ujana Ilmu : "Buku Lentera Mustika dah terima."

Hati bergelora! Perasaan langsung jadi berbunga-bunga. Syarahan yang menarik itu terasa tambah menarik kerana saya mahu rakamkan ilmu-ilmu yang dikutip ini di dalam mana-mana karya saya yang berikutnya.

Saya berkejar pulang tanpa menunggu makan tengah hari, walaupun majlis itu disudahi dengan Santapan Diraja - Yam Tuan kami yang baharu - Tuanku Mukhriz turut sama mencemar duli menghadiri majlis yang diadakan secara tahunan. Saya tidak sabar untuk menatap sendiri wajah 'Mustika' yang selama ini hanya dilihat secara maya dan juga melalui imej yang dikirimkan oleh pihak editorial (terima kasih!)

[Semacam suatu kebetulan : di dalam "Lentera Mustika" ada babak Mustika ke Pesta Adat Perpatih di Seri Menanti. Kebetulan, Syarahan Negeri Sembilan yang saya hadiri pagi tadi bersempena dengan Pesta Adat Perpatih 2009 di tempat yang sama pada 11 & 12 Julai (hujung minggu ini)]

Kepulangan saya disambut dengan senaskhah "Lentera Mustika" di atas meja kopi di ruang tamu. Ah, Mustika tersenyum ke arah saya. Lihatlah senyumannya. Bukan sahaja mampu memikat Syed Amirul Hakim yang sanggup meninggalkan tanah Sriwijaya bahkan membangkitkan perjuangan seni Emir Johan, biarpun dia seorang peguam.

Namun, saya tahu Mustika bukan sekadar hebat dengan senyumannya. Dia ada lebih daripada itu. Dia ilmuwan yang gigih mempertahankan seni dan budaya Melayu dari dalam bilik kuliah hinggalah ke kawasan daerah pedalaman.

Mustika diuji dengan pelbagai cabaran. Cintanya pada seni tercabar. Cintanya kepada insan yang belajar memahami dirinya dan kecintaannya juga turut hebat diuji.

Sejujurnya, saya belum pernah berbahagia melihat desain kulit buku sendiri, melainkan "Lentera Mustika". Terima kasih kepada para designer di PTS.

Selebihnya, terpulanglah kepada pembaca menafsirkannya. Jika anda mencari cinta, ya saya ada menawarkan cinta di dalamnya. Jika anda mencari persoalan undang-undang, juga ada. Mencari pantun-pantun tradisional? Turut saya hadirkan pada setiap bab dan hujungnya saya himpunkan untuk kemudahan pembaca yang menggemari pantun.

Buku ini dijual dengan harga RM18.

Jika mahu naskhah yang bertandatangan pengarang, sila maklumkan melalui e-mel berasingan ke webmaster@ujanailmu.com.my.

Jika mahu dijadikan hadiah kepada orang lain, letak nama dan alamat penerima pada shipping address dan nama & alamat sendiri pada billing address. Mesej/pesanan/ungkapan/kata-kata untuk penerima boleh die-melkan berasingan ke webmaster@ujanailmu.com.my. Kami akan usahakan supaya hadiah tersebut dibalut dengan kertas hadiah yang sesuai (tanpa sebarang bayaran tambahan!)

Dapatkan dari http://www.ujanailmu.com.my/pd-lentera-mustika.cfm

Ulasan

Puan Ainon Mohd. berkata…
Saya gumbira Puan suka desain cover novel puan itu. Saya pun suka... lama saya tenung-tenung, makin saya tenung makin cantik rasanya.

Moga-moga novel Puan itu segera diulangcetak!
Zaid Akhtar berkata…
entah kenapa semacam ada persis Deanna Yusof pada wajah cover LM itu, pada pandangan saya.

patutlah bersegera meminta alamat saya.
:-)
tahniah.
ABDUL LATIP berkata…
Memang cantik covernya. Tahniah Puan Nisah. Pasti laku keras. Semoga menyusul lagi novel baru selepas ini.
Tanpa Nama berkata…
erm.. sudah berada di pasaran ke??
mariahsj berkata…
Tahniah, memang menarik. Teruskan menulis. Nisa dah ada ramai peminat. Seorang penulis yang baik akan menghasilkan karya yang baik.

Catatan Popular