Lemang Nan Sebatang
Entri pada 26 September 2009
Saya pasti cerpen yang serba sederhana itu juga ada kelemahannya. Jika anda gembira dan berpuas hati membacanya, saya terlebih bahagia ketika menghasilkannya. Cerpen ini melalui hampir 5 buah draf, khususnya pada peringkat akhir kerana harus disunting kemas serta dipendekkan kepada 150 baris. Sekitar 7 halaman suku. Sudah tidak boleh dipendekkan lagi. Cerpen yang pendek lebih sukar dihasilkan kerana setiap baris dan setiap diksi harus mengandungi makna. Dialog, khususnya, tidak boleh lewah.
Saya pasti cerpen yang serba sederhana itu juga ada kelemahannya. Jika anda gembira dan berpuas hati membacanya, saya terlebih bahagia ketika menghasilkannya. Cerpen ini melalui hampir 5 buah draf, khususnya pada peringkat akhir kerana harus disunting kemas serta dipendekkan kepada 150 baris. Sekitar 7 halaman suku. Sudah tidak boleh dipendekkan lagi. Cerpen yang pendek lebih sukar dihasilkan kerana setiap baris dan setiap diksi harus mengandungi makna. Dialog, khususnya, tidak boleh lewah.
Lemang Nan Sebatang
Petikan :
"ESOK-ESOK bilo Busu dah tak ado, jangan cari sampai kubur! Meraung-raung: 'Busu, macam mano nak buek ni? Anak-anak sey nak makan. Sey tak tahu nak buek!' Maso tu, Busu tak pek nak nolong do."
.
.
Ulasan
Bagaimana pun falsafah Lemang yang ditulis dalam e-mel anak bungsu Angah memang menarik.
Benar, adat yang dimaksudkan adalah adat perpatih. Walaupun lemang kini boleh dinikmati di mana-mana sahaja, mereka yang menggelarkan diri anak jati Negeri Sembilan pastinya tidak akan meninggalkan tradisi melemang ini. Falsafah ini saya tulis setelah membuat pemerhatian yang agak lama di samping beberapa pembacaan mengenai falsafah dan tradisi orang-orang Melayu. Ada persamaan antara adat perpatih di Negeri Sembilan dan juga adat perpatih di tanah Minangkabau. Terdapat juga perbezaannya. Barangkali, belum ada buku yang khusus membicarakan hal ini. Kita sendiri yang harus membuat perbandingannya.