Annyss Sophilea, SPM 2010?



Tahun 2010 ialah tahun terakhir teks "Annyss Sophilea" digunakan untuk peperiksaan SPM untuk subjek Bahasa Melayu di bawah subtopik KOMSAS - Komponen Sastera. Saya terjumpa saya bentuk persembahan yang boleh dimanfaatkan oleh pelajar yang masih lagi tidak membaca teks sepenuhnya dan bergantung seratus peratus kepada buku rujukan untuk menghadapi SPM.

Saya juga bukanlah tukang ramal bahawa cerpen "Annyss Sophilea" bakal menjengah SPM 2010, tetapi setahu saya cerpen ini masih lagi belum dimasukkan ke dalam peperiksaan itu. Namun, saya lebih percaya bahawa membaca apa-apa teks itu mestilah kerana kita mahu menghayati teksnya dan bukanlah semata-mata untuk lulus periksa. Mungkin juga, "Annyss Sophilea" langsung tidak disoal sepanjang peperiksaan SPM sejak tahun 2000 - 2010.

Lantas, mungkin ada yang akan bertanya, mengapa perlu baca teks yang tidak akan diuji dalam peperiksaan? Jawapan saya : kerana membaca karya sastera itu haruslah sesuatu yang bukan sahaja menyeronokkan tetapi menghantar mesej yang lebih besar daripada SPM kepada pembacanya.

N.B. : Cerpen pertama saya tersiar beberapa 2 bulan sebelum SPM. Siapa kata menulis cerpen itu mengganggu P & P?





Ulasan

Catatan Popular