Kembara Sastera 11 : Edinburgh Bhg. 1

Kalau boleh, saya mahu berlama-lama lagi di Lake District. Tapi, kalau saya tinggal di sini buat satu malam lagi, saya akan lari daripada jadual asal. Mungkin ini juga kesilapan sendiri dalam merancang kerana semua perkiraan dibuat berdasarkan maklumat di internet. Adakalanya, ada banyak lain yang harus dipertimbangkan juga, seperti apabila sudah jatuh cinta dengan tempat seperti pinggir Tasik Windermere dan Grasmere ini.

Tempat yang mengangkat nama Beatrix Potter pula ada 3 yang utama iaitu The World of Beatrix Potter, Hill Top (The Home of Beatrix Potter) dan Beatrix Potter Gallery  di Hawkshead. Itu pun ada lagi kalau betul-betul mahu menyelami dan memahami dunia wanita Victorian in. Sumber ini saya ambil dari laman Beatrix Potter in Cumbria.




Principal Places to Visit
Hill TopFar Sawrey
Beatrix Potter GalleryHawkshead
Armitt Museum and LibraryAmbleside
The World of Beatrix PotterBowness-on-Windermere


Other Places of Interest
Wray CastleHawkshead
Yew Tree FarmConiston
Troutbeck Park FarmKirkstone Pass



Oleh itu saya terpaksa memilih dan tak dapat habis kesemuanya. Tempat yang paling signifikan pada saya ialah Hill Top Farm. Namun, saya terlalu mengagumi tempat itu dan tidak mahu wajah saya 'mengganggu' keindahan tempat ini.

Tentang Hill Top, boleh baca lanjut di sini.

Kembara saya ke Edinburgh bermula dari Stesen Windermere semula dan bertukar lagi di Oxenholme. Dari Oxenholme, terus ke Edinburgh melalui stesen-stesen seperti Penrith, Carlisle, Lockerbie, Haymarket dan Edinburgh Waverly Station. Pukul 3.30 petang dari stesen Oxenholme dan tiba di Edinburgh pada pukul 5.37 petang. Agak jauh juga perjalanannnya, namun saya terhibur kerana pemandangan yang sungguh mengujakan pada sepanjang perjalanan. Saya sanggup bertukar tempat duduk hanya untuk mendapatkan tempat di sebelah tingkap! Apalah ertinya kembara ini jika saya tidak dapat menikmati keindahannya.

Bagaimana saya boleh ingat nama-nama stesen ini? Dalam setiap kembara, khususnya dalam kereta api, saya akan mencatat dan kalau sempat mengambil gambar nama setiap stesen yang boleh dimanfaatkan kemudian.

Turun sahaja daripada Stesen Edinburgh Waverly yang berada di bawah tanah, saya tidak tahu apa yang harus bayangkan tentang bandar ini. I didn't know what to expect. Saya hanya terus berjalan keluar dan mencari hostel yang bernama YHA Edinburgh Central yang terletak di kawasan Leith Walk.

Arahan petunjuk jalan yang diberikan melalui e-mel kali ini lebih jelas dan mujur juga bandar Edinburgh tidaklah terlalu berbukit-bukau berbanding sewaktu di Lake District. Pun saya rasa bertuah kerana perjalanan dari Stesen Edinburgh Waverly itu lebih banyak menurun jalannya berbanding mendaki. Hanya untuk keluar dari stesen terbesar di Edinburgh itu perlu mendaki.

Stesen yang paling sibuk ini juga menjadi destinasi terakhir jika mahu ke bandar ini. (Stesen kedua sibuk ialah Edinburgh Haymarket, yang lebih sesuai turun jika mahu ke Edinburgh Airport).

Stesen Edinburgh Waverly - pandangan dari Istana Edinburgh
(sumber gambar dari sini)
Stesen ini juga ada sejarah tersendiri. Nama "Waverly" itu diambil dari judul novel pengarang terkenal Scotland, Sir Walter Scott. Boleh baca lanjut tentang sejarah Stesen Edinburgh Waverly di sini. Mula-mula sampai di bandar ini sahaja sudah disambut dengan nuansa sastera. Tidak hairanlah Edinburgh dinobatkan oleh UNESCO sebagai Bandar Kesusasteraan atau City of Literature pada tahun 2004.






Visit Edinburgh City of Literature

Edinburgh
Scotland, awarded October 2004
 
read more
Visit Melbourne City of Literature

Melbourne
Australia, awarded August 2008
 
read more
Visit Iowa City of Literature

Iowa City
USA, awarded November 2008
 
read more
Dublin City of Literature

Dublin
Republic of Ireland, awarded July 2010
 
read more



(sumber di sini)

Saya sudah baca, cari dan kaji tentang Edinburgh sebelum terbang ke Kepulauan British ini. Edinburgh memanglah lokasi penting dalam kembara ini. Apabila keluar dari Stesen Edinburgh Waverly, saya sungguh terpegun dengan seni bina bandar ini. Apatah lagi Edinburgh Waverly terletak di tengah-tengah antara Edinburgh Old Town dan Edinburgh New Town.

Sebaik-baik sahaja keluar dari stesen bawah tanah ini saya terus disambut oleh pemandangan seperti gambar-gambar di bawah :

Sumber gambar - koleksi peribadi Nisah Haron

Sumber gambar - koleksi peribadi Nisah Haron

Sumber gambar - koleksi peribadi Nisah Haron





Berjalan kaki ke Hostel Edinburgh Central yang memakan masa sekitar 15 minit itu langsung tidak terasa kerana saya leka melihat keindahan seni bina yang ada. Saya langsung jadi mengerti mengapa bandar Edinburgh yang telah menjadi ibu negeri Scotland sejak kurun ke-15 ini dinobatkan sebagai World Heritage Site oleh UNESCO. Edinburgh mempunyai sejarah yang amat panjang. Paling mengujakan ialah bagaimana seni bina yang ada di bandar ini masih lagi dapat dikekalkan dan mana yang rosak sentiasa dipulihara.


Edinburgh Central Youth Hostel di Leith Walk
Sedar-sedar saya sudah sampai di hostel yang telah ditempah. Saya berada di sini selama dua malam. Walaupun sebuah hostel, perkhidmatannya 5 bintang. Kebersihan terjaga, kebajikan penghuninya terpelihara. Waktu daftar masuk ialah 24 jam. Kita tidak akan dibiarkan tersadai di luar. Kawasan Leith dalam bandar Edinburgh ini juga merupakan kawasan tempat tinggal J.K. Rowlings ketika belum terkenal sebagai pengarang Harry Potter. Edinburgh juga sarat dengan nama-nama besar dalam dunia kesusasteraan. Sementara saya bercerita lagi tentang Writer's Museum pula, izinkan saya bermalam dulu di kawasan Leith dan menyerap aura penulisan Rowlings serta mencari bagaimana dia boleh menulis di sini.


Catatan berikutnya: Edinburgh Writer's Museum dan kawasan Royal Mile

Ulasan

Catatan Popular