Kembara Sastera 17 : Glasgow bhg. 1

Bangunan Glasgow City Council di George Square
Sewaktu di Edinburgh Central Youth Hostel, saya berkenalan dengan rakan sebilik bernama Sheila, warga Perancis yang berasal dari London. Kata wanita yang lebih berusia daripada saya ini, dia tinggal tidak berapa jauh dari Bordeaux, Perancis dan datang kembara sendirian setelah menghadiri majlis perkahwinan saudaranya di Glasgow; sambil menziarahi anak dan cucunya di London.

Kata Sheila, memang suatu keputusan yang tepat apabila saya memilih untuk melihat kedua-dua tempat ini : Edinburgh dan Glasgow. "They are like sisters, similar and yet there is a striking difference. You just have to see it for yourself."

Sewaktu di Edinburgh, saya terus teruja dengan seni binanya. Di Glasgow, saya disambut dengan bentuk seni bina yang berbeza. Barangkali, mereka yang berada di dalam disiplin seni bina dapat menerangkannya dengan lebih baik. Apa yang saya faham seni bina bangunan di Glasgow banyak menerima sentuhan Charles Rennie Mackintosh - arkitek, designer, pelukis dan pengukir yang dikatakan menjadi pelopor kepada suatu gerakan seni di Eropah.

Kereta api dari Edinburgh ke Glasgow tidak sampai sejam tempoh perjalanan, melalui stesen-stesen Edinburgh Haymarket, Falkirk High, Croy dan berakhir di Glasgow Queen Street.

Dan kereta api pun berhenti di Stesen Glasgow Queen Street
Kenderaan awam baik Edinburgh, Glasgow atau mana-mana tempat yang pernah saya tempuhi di UK ini sungguh mudah dan mesra pengguna. Sentiasa ada petugas yang tersenyum melayan apa sahaja soalan, walapun mereka itu pastinya sudah menjawab soalan yang sama beratus-ratus kali. Itulah dia perkhidmatan yang cemerlang dan sikap yang profesional yang wajar dicontohi.

Gambar yang dengan sendirinya menerangkan lokasi penulis
Setelah sampai di Glasgow Queen Street, saya tinggalkan bagasi dan terus keluar berjalan-jalan di sekitar George Square. Itu yang dipesan oleh Fajar, calon PhD University of Strathclyde, Glasgow yang akan membawa saya sekitar Glasgow sebelum terbang ke Dublin pada sebelah malamnya. Selain rakan blogger dan pelanggan Ujana Ilmu, saya dan Fajar merupakan antara ahli kelab Artakus.net - peminat tegar karya-karya Ahmad Patria Abdullah dengan siri Saga Artakusiadnya.

Dalam e-mel sebelum sampai ke UK, Fajar ada mengingatkan bahawa cuaca di kawasan Scotland, khususnya Glasgow seringkali tidak menentu. Antara ungkapan dan jenaka yang diketahui umum di sini ialah "you know you're in Scotland, when you can get all four seasons in one day!"

Saya senyum sahaja ketika membaca e-mel itu kerana sebelum sampai ke sini, saya tidak dapat membayangkan bagaimanakah keadaan musim panas di England dan Scotland yang dikatakan panas tetapi masih dingin itu. Di sini saya sudah merasainya. Di kawasan Scotland (Edinburgh dan Glasgow), cuacanya berubah tanpa diduga. Saya alami hal itu sewaktu di Edinburgh. Di sini, hujannya tidak menghalang apa-apa kerja. Ada yang memotong rumput pada waktu hujan kerana hujan itu akan berhenti pada bila-bila masa dan boleh bersambung lagi pada bila-bila masa juga.

Ketika saya keluar dari Stesen Queen Street, cuaca panas dan cantik. Dapat mengambil gambar sekitar George Square dan bangunan di sekelilingnya. Merpati berterbangan di sana-sini dan banyak yang hinggap di laman kawasan yang luas ini. Orang ramai ada yang berhenti makan snek seperti sandwich di bangku-bangku yang disediakan. Kawasan yang terbuka, cuaca yang baik dan nyaman adalah kombinasi yang indah untuk buat apa sahaja di George Square.

Seorang datuk yang menunjukkan
'rahsia' Glasgow
Saya leka mengambil gambar sebelum singgah di sebuah Tourist Information Centre untuk membeli poskad untuk dikirimkan kepada rakan-rakan di Malaysia. Satu daripadanya saya kirimkan kepada sahabat Artakus.net - Puteri Elaira. Sengaja saya kirim poskad walaupun saya boleh sahaja mengirim e-mel atau kemaskini gambar di FB tetapi tiada yang dapat menewaskan rasa sentimental mengirim dan menerima sekeping poskad. Peribadi, saya sendiri pengumpul poskad. Masih tersimpan dengan baik banyak poskad daripada sahabat-sahabat yang kembara dan sudi pula melemparkan sekeping dua poskad kepada saya. Sayang, saya tak mampu untuk mengirimnya kepada semua.

Klik pada gambar untuk besarkan imej.
Lady Liberty yang dimaksudkan ialah patung
di tengah-tengah.
Ketika sedang ralit merakam pemandangan di sekitar George Square, saya ditegur seorang lelaki tua yang katanya telah tinggal di Glasgow selama 75 tahun. Katanya lagi, ada rahsia di tempat ini (di George Square) yang orang Glasgow sendiri pun mungkin tidak tahu. Dia mahu kongsi rahsia itu dengan saya. Dia ajak saya lihat bangunan Glasgow City Council yang tersergam menghadap George Square. "Look at the statue of a lady up there".

Saya pun mengecilkan mata dan merenung ke arah yang ditunjukkan. Benar ada patung perempuan yang yang mengangkat tangan kanannya ke udara.Katanya, patung itu persis Lady Liberty atau Statue of Liberty di Amerika Syarikat. Saya perhatikan patung itu betul-betul. Ya, memang ada persamaannya.

Tak sempat pula saya bertanya apakah kaitannya patung kecil di atas Glasgow City Council itu dan Statue of Liberty sendiri. Dia hilang sepantas kemunculannya. Tapi, dia sempat membantu saya bergambar di hadapan George Square dan dia pula sudi fotonya dirakam.

Saya cari dia, tetapi dia memang betul-betul sudah hilang dari pandangan saya!

Tugu James Watt, jurutera mekanikal Scottish

Di kawasan lapang ini juga ada banyak patung yang menjadi hiasan. Kebanyakannya tokoh-tokoh dan negarawan mereka. Ada satu nama yang saya kenali sejak sekolah rendah lagi - James Watt, pereka enjin stim. Itu sahaja asosiasi yang dapat saya kaitkan dengan nama itu. Memandang ke kakinya, benarlah fakta yang saya ingat itu.

Saya punya yang amat singkat di Glasgow. Hanya sepetang. Penerbangan saya ke Dublin lebih kurang pukul 10.00 malam. Saya harus berada di Lapangan Terbang Prestwick 2 jam sebelum itu (kira-kira pukul 8.00 malam). Untuk ke Prestwick, menurut Fajar hampir sejam. Saya congak dan buat matematik pantas. Dengan itu, saya mesti tinggalkan bandar Glasgow seelok-eloknya pukul 6.00 petang.

Saya lihat jam tangan. Sudah hampir 2.00 petang. Janji temu saya akan berlangsung sebentar lagi. Harus ada tempat tertentu yang mesti saya manfaatkan kerana Glasgow sendiri tidak kurang menarik. Sekali lagi, faktor masa dan kos. Saya harus selektif.

Saya bercadang untuk berbincang dengan Fajar apabila dia sampai seketika nanti. Lelaki tua itu memang tidak saya temui lagi. George Square masih ramai orang lalu lalang. Merpati juga rancak mencari apa-apa makanan yang ada.

Menghampiri waktu pertemuan, saya kembali ke Stesen Queen Street untuk mengambil bagasi yang ditinggalkan. Mahu dibawa bersama kerana mungkin selepas ini, saya tidak akan kembali ke stesen yang sama.

Tidak lama selepas itu, Fajar pun sampai dengan jaket gelap dan topi baseball yang bayang-bayangnya menutup sebahagian wajah. Ada wajah yang saya kenali, akhirnya.







Ulasan

Catatan Popular