Kembara Sastera 19 : Dublin Bhg. 1


Peta Ireland - sumber Lonely Planet
Pada peringkat perancangan awal untuk ke U.K., saya tidak masukkan kota Dublin kerana saya fikir, saya hanya mahu mengembara menggunakan kereta api sahaja. Untuk ke Dublin yang kedudukannya di Pulau Ireland di sebelah Barat England ini, pilihan pengangkutannya hanyalah kapal terbang atau feri. Terbang memang tak lama, tak sampai satu jam. Feri lebih romantis perjalanannya namun, boleh sampai 8 jam bergantung kepada pelabuhan yang ditinggalkan dan pelabuhan yang dituju.

Namun, saya masukkan juga Dublin dalam senarai kota yang bakal saya lalui dalam kembara ini kerana Dublin juga sebuah City of Literature bagi tahun 2010. Tentu tidak lengkap kembara saya ini jika saya ke Edinburgh tetapi tidak singgah ke Dublin. Padahal, bukanlah jauh mana pun.

Bagi yang sudah lupa, atau lupa-lupa ingat pelajaran geografi, Ireland bukanlah sebahagian daripada United Kingdom. Hanya Ireland Utara merupakan sebahagian daripada UK, selain Scotland and Wales juga. Ini bererti, saya akan keluar dari negara United Kingdom dan masuk ke negara yang lain pula.

Matawang juga berubah. Ireland tidak menggunakan British Pound, sebaliknya menggunakan Euro. Sebelum berangkat ke UK, saya telah menukar sejumlah kecil wang Euro dan lebih banyak menukar kepada Pound. Wang Euro ini saya gunakan ketika transit di Amsterdam untuk membeli cenderamata dan kali ini saya akan menggunakannya di Dublin.

Kedai buku & cenderamata
di Lapangan Terbang Antarabangsa Prestwick
Sambungan daripada catatan Glasgow, Scotland: saya berangkat dengan pesawat RyanAir dari Lapangan Terbang Antarabangsa Prestwick terus ke Lapangan Terbang Antarabangsa Dublin. Sebetulnya saya sungguh cemas ketika berada di Prestwick. E-mel dan mesej dari Ainun, kenalan dan sahabat blogger yang bakal menanti saya di Dublin saya semak berkali-kali. Kebimbangan utama ialah bagasi saya tertahan dan diminta membayar wang tambahan kerana saya menempah daftar masuk bagasi sebanyak 15kg sahaja.

Mengapa saya ambil yang paling minimum? Soalnya ialah kos!

RyanAir ini sepertinya adik beradik dengan AirAsia. Tiketnya memang murah - jika ditempah lebih awal. Ketika saya menempah, tiketnya pun sudah naik beberapa Euro berbanding beberapa hari sebelumnya ketika saya masih lagi belum buat keputusan akan ke Dublin atau sebaliknya. Oleh sebab tiketnya murah, usah harapkan perkhidmatan yang luar biasa daripada syarikat ini. RyanAir memang sesuai untuk sesiapa sahaja yang travel light atau tidak membawa sebarang bagasi.

Bermula dengan pas masuk (boarding pass) yang mesti dicetak awal-awal atas kertas A4 (telah dinyatakan secara khusus dalam e-mel) dan kalau tidak daftar masuk lebih awal, ada cas tambahan dikenakan. Kalau pas masuk tidak dibawa ketika daftar bagasi, kena bayar 40 Euro untuk dapatkan pas masuk yang baharu. (40 Euro = lebih kurang RM200). Bagi bagasi lebih dari 15kg (walaupun beberapa gram) akan dikenakan cas tambahan. Pendek kata, RyanAir semacam mencari jalan untuk mendapatkan wang tambahan daripada pengguna. Apabila semua syarat itu kita patuhi, memang tiada masalah yang timbul.

Untuk beg kabin (beg yang boleh dibawa naik ke pesawat bersama-sama dengan kita) pula, beratnya mestilah tidak lebih 10 kg. Sekali lagi, jika terlebih harus dibayar atau tinggalkan barang berkenaan!

Ketika pemeriksaan keselamatan, laptop dan segala alat elektronik mestilah dikeluarkan dari beg kabin. Jaket mesti ditanggalkan. Bagi yang bertudung seperti saya, ada pegawai wanita yang akan memeriksa kepala dan leher untuk memastikan saya tidak sangkut apa-apa yang tidak sepatutnya pada leher. Benarlah, peristiwa pasca 9-11 amat menakutkan masyarakat Barat. Kerja puak pelampau itu memang telah menyusahkan semua orang. Saya amat tidak menyokong perbuatan mereka dan itu bukan kerja orang Islam tulen (jika benar itu kerja orang Islam).

Elvis Presley dikatakan pernah mendarat di sini.
Klik pada imej untuk membaca dengan lebih jelas.
Ruang menunggu di Lapangan Terbang Antarabangsa Prestwick ini tidak berapa besar tetapi dilengkapi kedai dan kafe seperti mana-mana lapangan terbang yang lain. Ada sebuah bar yang dinamakan Elvis Bar kerana khabarnya, jet peribadi Elvis Presley pernah mendarat di Prestwick International Airport untuk mengisi minyak. Ada dicatatkan pada lantai bangunannya seperti gambar di sebelah.

Kini, saya sudah separuh perjalanan kembara. Dublin ialah destinasi yang penting. Dublin juga ialah Kota Sastera terkini yang diiktriaf UNESCO selepas Edinburgh, Iowa dan Melbourne. Selepas ini, hanya Iowa sahaja yang belum saya jejaki.

Penat yang terkumpul sudah mula terasa. Harap-harap semua urusan kastam dan imigresen berjalan lancar. Saya membayangkan bagaimanakah wajah Ainun. Kami hanya berkomunikasi secara e-mel sebelum ini. Saya tahu dia gadis Melayu yang bertudung. Barangkali, tidak ramailah agaknya gadis Melayu bertudung yang berada di Dublin.

Ketika saya terus mengelamun, panggilan masuk untuk ke pesawat pun berkumandang. Saya tinggalkan bumi Scotland buat seketika. Selepas selesai di Dublin, saya akan kembali semula ke pulau sebelah sini, cuma bukan di Scotland, tetapi di kawasan England.

Pukul 10.10 malam, pesawat menujah udara menuju Dublin. Matahari sudah mula masuk beradu. Sisa-sisa warna jingga masih tercoret di kaki langit. Ketika mendarat di Dublin nanti, pastinya hari sudah gelap. Saya sudah letih kerana seharian kerana dalam masa satu hari saya berada di tiga buah bandar : Edinburgh - Glasgow - Dublin.

Terasa mahu beradu berbantalkan awan gemawan di luar sana!


Ulasan

Catatan yang mantap, kak. Suka membacanya. Cadangan: bagus jika kembara sastera ini dibukukan.
Nisah Haji Haron berkata…
Adinda Salha, terima kasih kerana sudi membaca catatan ini. Insya-Allah, sedang memikirkan penerbit yang sesuai untuk menerbitkan kembara ini berserta dengan gambar-gambar yang terpilih!

Catatan Popular