Kembara Sastera 20 : Dublin Bhg. 2

Ireland sinonim dengan warna hijau. Selain muka buminya masih banyak hijau di sana-sini. Orang-orang Irish terkenal dengan watak-watak mitos yang dinamakan Leprechaun - si kenit bertopi hijau yang menjadi tukang kasut kepada elves (upahnya ialah wang emas yang akan disembunyikan di hujung pelangi).

Tidak banyak yang saya tahu tentang Ireland jika saya tidak membaca terlebih dahulu tentang tempat ini sebelum saya ke mari. Mungkin ada antara kita yang tahu tentang Ireland Red Army (IRA) yang menjadi kumpulan pemisah. Tetapi itu, di Ireland Utara, yang merupakan sebahagian daripada United Kingdom.

Seperti entri saya tentang Dublin yang terdahulu, Dublin, ialah ibu kota kepada negara Ireland. Saya pilih bandar ini di dalam kembara saya kerana mahu melihat sendiri mengapa kota ini menjadi pilihan UNESCO sebagai Kota Sastera (City of Literature) 2010.

Saya tiba sudah agak lewat di Dublin International Airport. Dari pintu kapal terbang sehinggalah ke bahagian imigresen dan seterusnya bagasi, adalah satu proses berjalan kaki yang sungguh jauh! Saya kelelahan berjalan. Mujur imigresen tidak banyak soal jawabnya. Tidak seperti sewaktu di Birmingham Airport dulu. Habis mahu diselongkarnya!

Ketika menunggu-nunggu bagasi, saya membayangkan Ainun pasti sudah semakin panjang lehernya memerhatikan saya yang tidak keluar-keluar dari lapangan terbang ini. Bagasi saya yang tidak sampai 15kg itu akhirnya sampai juga. Saya masih lagi terasa hentakan pesawat RyanAir yang mendarat seperti mahu terhempas itu. Mentang-mentanglah pesawat ini murah tambangnya, perkhidmatannya juga sama murah. Kalau ada peluang lagi untuk ke Dublin, mungkin saya akan pilih Aer Lingus pula. Biarpun harganya lebih tinggi daripada RyanAir sekurang-kurangnya mereka memang tiada kos-kos tersembunyi seperti RyanAir.

Saya keluar mencari Ainun. Terpandang-pandang ke kiri dan kanan. Mata melilau ke sini-sana. Saya tetap akan menunggunya walau apa pun terjadi kerana dalam e-mel dia sudah pesan supaya menunggunya dan setelah mendarat di Dublin, Ainun sudah tinggalkan SMS ke talian yang menggunakan nombor prabayar tempatan.

Seperti yang diduga, Ainun seorang sahaja yang gadis Melayu yang bertudung ala tudung orang Malaysia. Ada juga wanita lain yang bertudung seperti pelancong dari Timur Tengah. Kalau di lapangan terbang, kita mungkin juga bertemu dengan wanita Indonesia yang bertudung. Namun, cara mereka memakai tudung masih berbeza daripada gaya orang Malaysia. Oleh sebab itu, saya yakin yang gadis di hadapan saya yang sedang tersenyum itu ialah Ainun!

Inilah pertama kali bersua wajah. Selama ini saling membaca kisah masing-masing lewat blog dan FB. Apabila sudah pasti saya akan ke Dublin, saya banyak berurusan melalui e-mel dengannya. Syukur, Ainun sudi menumpangkan saya selama 2 malam di Dublin. Sewaktu dalam bas, dia memberi saya khabar gembira :

"Kak Nisah, esok saya cuti. Bolehlah kita berjalan bersama-sama."

Ah! Hati saya cepat berbunga. Pada mulanya, memang tidak pasti sama ada Ainun dapat menemani saya kerana tugasnya yang menghambat di Dublin. Saya tawakkal sahaja. Sudah dapat bermalam di rumahnya pun sudah cukup bersyukur. Saya faham jika saya terpaksa meninggalkan rumah seawal beliau harus ke tempat kerja. Saya juga sudah membayangkan yang saya akan membaca peta dan mencari arah perjalanan sendiri di Dublin nanti.

Sungguh-sungguh ini berita gembira buat saya.

The Spire
sumber di sini
Bas dari Dublin Airport yang menuju ke Kota Dublin berhenti di sekitar O'Connell Street. Perkara pertama yang menarik perhatian saya ialah "The Spire of Dublin" yang juga dikenali sebagai "The Monument of Light" (Irish: An Túr Solais). Binaan monumen ini sangat besar dan tinggi serta semakin menirus pada hujungnya, seperti sebuah pin gergasi yang diletakkan secara menegak di tengah-tengah Kota Dublin. Walaupun saya sampai pada waktu malam, tiada siapa yang akan terlepas daripada terlihat "The Spire" ini. Letaknya di tengah-tengah O'Connell Street yang boleh dikatakan satu daripada jalan utama di kota ini, menjadikan lokasinya menjadi tempat pertemuan.

"Mahu jumpa di mana?" Jika ada kawan bertanya (secara hipotesis).
"Dekat The Spire."

Wah, sudah boleh jadi satu dialog penting untuk novel!

Bahagian kaki "The Spire of Dublin" - sumber di sini
Terus terang, ini sahaja yang saya nampak sewaktu berjalan pada malam itu. Selebihnya, saya tidak pasti apa yang saya lihat kerana saya hanya mengikut Ainun yang membawa saya berjalan kaki ke rumahnya. Kebanyakan jalan raya sudah mula sunyi dan hanya diterangi lampu jalan. Saya tidak merungut berjalan walaupun Ainun kelihatan resah melihat saya menarik bagasi yang bunyinya bergema sepanjang jalan.

Jalan ini jauh lebih selesa daripada saya menarik bagasi mendaki bukit-bukit di Ambleside, Lake District dahulu. Sekurang-kurangnya Dublin ialah kota yang rata. Tidak ada perjalanan naik turun bukit.

Sampai di kediaman Ainun, saya terus mendongak ke apartmennya. Wah, semoga ada lif yang berfungsi untuk membawa saya naik bersama-sama bagasi yang terasa semakin berat ini. Apabila Ainun membuka pintu utama dan seterusnya menunjukkan pintu apartmennya, saya bersyukur lagi : Apartmen Ainun di aras bawah!

Di kamarnya, terus melepaskan lelah. Ainun korbankan katilnya untuk saya. Sedangkan dia sendiri tidur di tilam udara(?) (airbed) di atas lantai. Aduhai, semoga Allah memberkati hidup Ainun selalu!

Malam itu, dia masih sempat menghidangkan saya dengan ayam tandoori yang telah dibelinya. Kami sembang-sembang tentang rencana hari esok.

Malam semakin larut. Saya terus terlena sebaik-baik sahaja kepala mencecah bantal.

Esoknya, saya ada hari yang sangat panjang!