Lagi bahasa esemes

Sebelum saya teruskan entri tentang Shanghai yang seterusnya, ada selingan sikit. Ada yang meletakkan respons dalam kotak reaksi bagi entri saya yang berjudul "Bahasa rancu, esemes & standard"


erm..ape salahnye gune bahase sms? kalau dapat kerat mase penghantaran sampai 2 kali ganda.. kalau ade makcik tgh kene rompak, kan lagi cepat polis sampai kalau die tulis "TLG DTG SKRG!! ORG TGH ROMPK SY DI KLCC!!"

kite kene pandai meletakkan penggunaan dia je la.. kalau dalam surat rasmi ke, ceramah ke, memang la tak boleh..kadang2 org bahasa ni terlalu memandang benda yang remeh sampai benda lagi besar tak boleh nampak.. lagi pun, guna bahasa tak formal (mcm yg saye tgh gune skg ni) lagi sampai maksud die, lagi berkesan. cube bace balik komen2 kat atas ni, kan rase kurang keberkesanan dia? rase cam tgh cakap ngan robot.
TLG DTG SKRG!! ORG TGH ROMPK SY DI KLCC!!"

OK, saya tidak akan mempertikaikan logiknya (orang tengah kena rompak takkan sempat mengirim esemes). **Nisah Haron garu kepala membayangkan bagaimana mak cik yang pakai selendang renda simpul di leher dengan baju kebaya nyonya dan berkain batik lepas, tergigil-gigil akibat dirompak, sedang memegang telefon bimbit dan sempat menaip esemes.**

Ulasan

emilayusof berkata…
Bagi saya, jika saya nampak orang kena rompak, saya akan tolong memanggil talian 999. Bukankah ianya percuma? Jika berbayar pun saya tidak kisah kerana saya membantu orang didalam kesusahan.

Catatan Popular