Ahad, Oktober 14, 2007

Mencari Kuih Tradisi


Dua hari berjalan raya di rumah sanak saudara menyebabkan perut sedikit meragam. Namun, apabila kita telah meningkat usia, makna Hari Raya tentu sahaja berbeza. Hari Raya bukan lagi hari untuk makan-makan semata.

Pun dalam keriuhan berhari raya, dan di tengah-tengah lambakan kuih-muih moden, saya tercari-cari kuih-muih tradisi yang dihasilkan sendiri. Paling saya rindukan ialah kuih koya. Ada orang panggil putu kacang. Mungkin di daerah lain kuih ini dipanggil dengan nama lain.

Saya kenal kuih ini sebab nenek sebelah ibu saya orang Melaka. Ini antara kuih tradisi untuk hari raya di Melaka. Mesti ada di celah-celah hidangan kuih raya. Selain daripada itu, saya juga sudah lama tak makan sensagun (sesagun?). Selalunya saudara mara di Melaka yang akan menghidangkannya pada Hari Raya.

Kini, kita semakin mudah dihidangkan dengan kuih-muih komersial. Saya tidak berapa menggemari. Lantas, dalam kesibukan menyiapkan beberapa deadline penulisan, saya mencuri-curi masa membuat kuih raya. Tak banyak tapi cukuplah untuk anak-anak merasakan suasana dan untuk tetamu. Apatah lagi, tahun ini saya beraya dengan adik baru - jadi seronok juga ke dapur bermain di dapur!

Apakah kuih raya kegemaran anda?

5 ulasan:

Khairusy Syakirin Has-Yun berkata...

Raya pertama tahun ni, mak long isteri hidangkan nasi lemak, dan tentunya sambal kegemaran saya: sambal petai, sambal udang. Perut tak meragam kerana kurang makan kuih (segera) dan ketupat. Lagipun, rasanya bulan puasa menjadikan bentuk badan ini sedikit berubah, dan mahu kekalkan perubahan baik ini. :)

alang bidara berkata...

Assalamu'alaikum dan Selamat Hari Raya Puan,

Saya suka 'kuih sepit' ('love letters'), rendang minang, ketupat dan kuah kacang.

Dari Kelate pula saya suka lompat tike, gelembing buaya dan nasi dage. :)

Rai berkata...

Salam aidilfitri Kak Nis,

Putu kacang ni di kuale kangso (kampung ayahanda teman) pun ada. Ada juga putu beras.Kuih 'tradisi' mesti ada ialah kuih bangkit bunga-macam samperit ni. Bahannya tepung jagung dan susu pekat.Ada ceri kat tengah-tengah.

Kenapa dipanggil tradisi?Mak mentua dok buat kuih ni dari anaknya umur 5 tahun sampai ke la ni anaknya tu dah ada anak yang umur 5 tahun!

Tapi menu wajib kegemaran hamba ialah laksa Kedah masakan 'doktor'.Hehehe.Raya pertama tahun ni makan laksa kedah. Raya kedua makan laksa lemak menu mak mentua (improvised dari laksa singapura). Raya ketiga tahu tak kami pi makan di mana?Laksa shack!

Sofwah berkata...

Salam,

'Eid Mubarak :)

Saya, dari kecil, ehem, akan merasa satu dari setiap kuih/biskut terhidang bagi rumah-rumah yang pertama... yang berat-berat, selalunya saya mengelak pada hari pertama Syawwal...
Entah kenapa... macam "curious" sangat-sangat nak tahu apa rasa kuih-kuih tu, hehe...
Walaupun, kuihnya sama, tapi tangan orang yang buat kan lain, mesti ada rasa kelainannya tu...
Kalaulah boleh diterjemahkan "curiosity" ni pada sesuatu yang saintifik, boleh jadi saintis, kot?
lol.

Wassalam.

Lily Haslina Nasir berkata...

salam syawal nisah...
kak lily pun suka sangat kuih koya tu.. kuih koya@putu kacang ni menu wajib kak lily. sagun tu pun kegemaran arwah mak... kalau kak lily nak buat, kena selongkar resipi lama arwah.. sebab tak mahir sangat.. dodol pun dulu mak buat.. dlm kuali besar.. muat-muat atas dapur dlm rumah.. kami yg perempuan aje mengacaunya.
kuih sepit belanda/kapit tu mak mentua akak buat jual.. pagi raya penuh cop bunga kuih kapit kat lengan dia... sebab kekadang buat kuih sambil terlelap...
emak nisah org melaka ye? sebelah mana melakanya?

Related Posts with Thumbnails