Selasa, Disember 02, 2008

Tunas Cipta Disember 2008


Entah mengapa, saya semakin rajin pula untuk memaklumkan kepada adik-adik apabila karya mereka tersiar. Ini mungkin kerana saya tahu, apabila masuk bulan baharu, kita pun jadi tertanya-tanya sama ada karya kita yang dihantar beberapa bulan dahulu tersiar atuapun tidak agaknya. Saya selalu bayangkan alangkah baiknya jika saya dapat semak setiap bulan dalam semua majalah yang saya kirimkan karya. Sekurang-kurangnya kalau dapat tahu apakah cerpen yang tersiar dan siapa penulisnya, sudah cukup baik!

Jadi, ini sahajalah yang dapat saya lakukan untuk adik-adik. Sampai bila saya akan terus 'rajin', doakan sahajalah ya!

Karya-karya dalam Tunas Cipta Disember 2008:

Sejambak Ilham (Puisi)

1. Diri dan Keinsafan (Jj. Alya, Tanjong Malim, Perak)
2. Bingkai Hidup (Dakwat Fikir, Beanntrai, Ireland)
3. Aku (Zarina, MPR 2006)
4. Dunia Malam (Muhamad Fairuz Ali, Jerantut, Pahang)
5. Burung Hijau (Fathi Yusoff, Pasir Puteh, Kelantan)
6. Demi Masa (Tinta Amira, Banting, Selangor)
7. Angin Sanubari (Amelia Fauza Bohari)
8. Merdekakan Hatimu (Ainil Muaiyanah Sulaiman)
9. Mencantum Kain (Ludinata Misnun, Esastera.com)
10. Ceritera Kudupan Bunga (Raehan Intisor)
11. Renta Sehelai Daun Jingga (ZANAZANZALY, Pameran AADK, Kota Bharu)
12. Seperti Derai Daun Muda (Gerimis Pelabuhan, Klang, Selangor)
13. Cinta Kimia dan Sedikit Biologi (Johari Rahmad, Petaling Jaya)
14. Titis-titis Anugerah (Anis Hj. Shaari, Teratak Ayahbonda, Kupang)

Luahan Minda (Surat Pembaca)

1. Ali Bukhari bin Amir, Sekolah Pemikiran Kg. Baru
2. Serunai Faqir (SF)

Bicara Tunas
Zul Fikri Zamir Mohamad Munir - Karya Serius Adalah Karya yang Berilmu

Puisi Tradisional
Gurindam Muhasabah Diri - Tinta Amira

Nukilan Pena (Cerpen)
1. Bahasa-bahasa Taqwa (Siddiq Osman)
2. Kertas (Safura Sabri)
3. Mata Cinta (Mohd Fadzly bin Mohd Fairuz)
4. Pacai itu Cendana (Maryamnour)
5. Sekilas Kasihmu (Nabiha Mohd Mashut)


Buah Pena Alumni MPR
Mohd Fadzly Mohd Fairuz (MPR 2000?)

Resensi Novel
Cinta Seorang Guru (Mohd Ismail Sarbini)
oleh Jaysun

Esei Bulan Ini
1. Pantun Sebagai Wadah Pencitraan Masyarakat Melayu (Roslan Daud)
2. Kepentingan Sastera : Antara Kesenian dengan Pendidikan - Bah. 1 (A. Rahim Abdullah)

Ulasan Cerpen
Wanita Dalam sebuah Kehidupan - Siti Hajar Che Man

Ulasan Sajak
Berimbang Memilih Gaya Bahasa dan Diksi - A. Halim Ali

Drama
Pusaka (Bahagian Ketiga) - Rahmad Hidayat Sabari

Himpunan Tinta
Berbecak di Bendang KEPEZI - Ibnu Ahmad Al-Kurauwi

Novel Bersiri :
Nama Eng Bahlut (Siri 12)
Faisal Tehrani

Selebihnya, dapatkan Tunas Cipta edisi Disember 2008 di pasaran!

4 ulasan:

Azree Ariffin berkata...

tahniah kepada semua!

KISAH DIRI berkata...

kak..terima kasih untuk maklumat macam nih..sebab ibu mcm saya mmg lambat dpt nak pi DBP untuk membeli...

Iffah Ismail berkata...

Salam Kak Nisah,

Nak tanya,kat mana saya boleh daptkan tunas cipta? Jarang nampak di kedai buku...

Iffah Ismail

rudy bluehikari berkata...

terima kasih kpd kak Nisah sebab maklumkan. Seronok pula puisi berjaya diterbitkan. Saya sendiri tak dpt beli lagi TC dah tgk banyak kedai tapi tak ada.

Related Posts with Thumbnails