Siri Bengkel Penulisan Kreatif V

Terkini : Sedikit catatan tentang acara ini ada ditulis oleh Masliya Yahya (MPR 2009)


Siri Bengkel Penulisan Kreatif V
2 Jam bersama-sama Nisah Haron

28 Disember 2009

10 pagi - 12 tengah hari

Bilik Sumber (Aras 6),
Pusat Pengajian Bahasa, Kesusasteraan & Kebudayaan Melayu
Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan, UKM, Bangi.

Walaupun program ini dinamakan 'bengkel', sesiapa yang hadir ke acara ini tidak perlu bawa cerpen ataupun sinopsis novel. Datanglah dengan hati yang lapang dan tenang kerana saya sekadar mahu berkongsi pengalaman dan bertukar-tukar idea dengan tetamu yang hadir.

Seperti siri-siri yang lalu, setiap pengarang banyak menceritakan proses kreatif masing-masing. Hal ini jarang dapat dicungkil dan saya secara peribadi teruja untuk hadir dalam sesi sebelum ini. Namun, saya berkesempatan untuk hadir semasa sesi Puan Maskiah Masrom dan Puan Shamsiah Mohd Noor. Saya terlepas sesi Dr. Kamariah Kamarudin dan berada di majlis lain semasa giliran Faisal Tehrani.

Barangkali, saya boleh mulakan dengan menerima soalan daripada tetamu sebelum saya berbicara. Jadi, silakan datang dengan soalan-soalan. Akan saya cuba tangani supaya acara ini lebih mesra dan akrab dan tidak bersifat sehala.

Orang luar UKM, peminat sastera dari jauh dan dekat dipersilakan hadir. Lebih molek jika dapat maklumkan kehadiran kepada penganjur Dr. Mawar Shafei sama ada meninggalkan pesan di blognya ataupun melalui e-mel : mar@ukm.my. (Bukan apa, barangkali Dr. Mawar dapat mengagak jumlah tetamu untuk beliau membuat beberapa keputusan dari aspek pengurusan).

Kepada yang sampai di UKM selepas pukul 8.00, dinasihatkan supaya memakir kereta di hadapan/bersebelahan bangunan Dewan Canselor Tun Abdul Razak (DECTAR) dan tanya kepada pengawal akan lokasi yang dimaksudkan. Percubaan untuk memakir di hadapan bangunan FSSK selalunya kurang berhasil melainkan anda telah letak kereta di situ sebelum subuh! Percayalah, saya mantan UKM. Kami sebagai mahasiswa dahulu pun sangat digalakkan berjalan kaki kerana itu adalah amalan yang sihat. :-)

Jumpa di sana, insya-Allah.

Ulasan

Catatan Popular