AVA & Bengkel Penulisan


Gambar : Bengkel Novel AVA 2 pada 3 Januari 2010

Saya jarang-jarang menolak tawaran untuk menjadi pembimbing bengkel penulisan. Saya terima tanggungjawab itu bukan kerana saya ini perasan bagus ataupun hebat. Saya lakukan semua itu kerana ilmu yang sedikit ini bukan milik saya sepenuhnya. Saya percaya bahawa ilmu yang sedikit ini mestilah dipanjangkan kepada mereka yang berminat dan juga berhak mengetahuinya. Oleh itu, tanggungjawab menjadi pembimbing ialah suatu amanah yang sangat besar dan adakalanya menakutkan. Mengarang perkara-perkara yang berfaedah ialah satu bentuk fardhu kifayah jua.

Membimbing bengkel amat berbeza dengan menguruskan bengkel. Saya ada menerima pelbagai permintaan untuk mengadakan bengkel penulisan kreatif. Soalan yang kerap timbul ialah, "Bila puan hendak buat bengkel?"

Soalan ini sukar saya jawab. Saya tidak mempunyai tenaga yang khusus bagi menguruskan bengkel saya. Selalunya, pihak yang menghubungi saya itulah yang akan menguruskan hal-hal bengkel termasuk mencari peserta, menguruskan yuran, tempat, makan minum, bahan edaran dan sebagainya yang menjadi hal-hal teknikal. Ini dua perkara yang berbeza - menjadi pembimbing dan menguruskan bengkel.


Gambar : Bengkel Novel AVA 1 pada 12 Disember 2009

Ramai juga yang tidak memahami tugas menguruskan bengkel bukanlah tugas yang enteng. Lalu, saya memilih untuk tidak menguruskan bengkel sebaliknya menumpukan perhatian hanya kepada aspek bimbingan. Saya tidak mahu apabila tengah-tengah memberi kuliah, fikiran saya melilau membayangkan apakah minum pagi sudah sedia pada pukul 10.30 pagi. Lebih teruk lagi, kalau saya juga yang harus pergi melihat sama ada semuanya sudah tersedia.

Untuk itu, saya bergabung dengan pihak Astaka Villa Aksara (AVA), sebuah badan kecil yang bercita-cita besar. Hasrat murni AVA ialah melahirkan pengarang dan menyalurkan karya-karya yang baik kepada penerbit yang betul. Ini disebabkan ada beberapa calon pengarang yang kecewa apabila manuskripnya tertolak, sedangkan ada kemungkinan manuskrip tersebut dikirimkan ke penerbit yang tidak sesuai. AVA cuba mengambil peranan tersebut. Peranan saya hanyalah sebagai pembimbing dan penasihat dalam hal-hal hak cipta pengarang.

Ini tidak bermakna hidup mati saya dengan AVA. Saya masih lagi bernaung dengan PEN dan saya masih lagi memberikan bimbingan kepada sesiapa sahaja yang berminat untuk berbengkel dengan saya. Namun, saya melihat AVA sebagai satu percubaan untuk menjadikan penulisan satu tugas profesional apatah lagi, pihak ini sedaya-upaya menguruskan AVA seprofesional yang mungkin.

Dengan PEN, saya masih terlibat sebagai pembimbing bersama-sama ahli PEN yang lain, juga saya kerapkali terlibat di dalam aspek pengurusan bengkel. Dengan AVA, saya lebih tertumpu sebagai pembimbing. Adakalanya, saya diundang untuk program Minggu Penulis Remaja (DBP) sebagai pembimbing ataupun moderator.

Seperti tulisan saya terdahulu, bengkel tidak melahirkan penulis.Saya masih percaya akan hakikat itu. Pengarang yang berwibawa lahir atas dorongan bengkel-bengkel penulisan dan yang lebih penting daripada kehendak dirinya sendiri. Kekuatan dan daya untuk berubah mestilah datang dari dalam bukan untuk memuaskan hati sesiapa. Saya tidak pernah mengatakan bahawa untuk jadi penulis masuklah bengkel sekian-sekian. Hal itu terpulang kepada calon pengarang itu sendiri.

Tiada paksaan dalam menyertai bengkel ! :-)

Ini bukan suatu kempen kepada AVA, PEN ataupun MPR. Ada juga banyak bengkel lain yang boleh disertai. Saya sekadar menawarkan pilihan yang ada. Setiap peserta yang bergabung dalam mana-mana afiliasi ini usahkah taksub di dalam perkumpulan masing-masing. Setiap bengkel ada kekuatan dan kelemahan. Yang penting, kita ambil yang baik-baik sahaja dan manfaatkan peluang yang ada. Saya kagum dengan usaha beberapa peserta yang sanggup datang dari jauh semata-mata untuk mendengar karyanya diberi komen oleh pembimbing. Mereka ini sanggup berbelanja lebih.

Nah, kalau tidak dipecahkan ruyung, mana mungkin mendapat sagunya.

Akhirnya, tetapkanlah niat menulis.
Hanya kerana Allah!
.
.

Ulasan

Catatan Popular