Kembara Sastera 38 : Tile Hill & Istana Warwick

Kawasan perumahan Tile Hill. Sumber imej di sini.
Bahagia mengapung di mana-mana sebaik-baik sahaja saya tiba di kediaman Kak Ira di Tile Hill, Coventry. Keluarga kecilnya cukup sarat dengan rasa mesra ketika menyambut si pengembara keletihan ini.

Tile Hill ialah kawasan perumahan di pinggir bandar Coventry, West Midlands, England. Tidak jauh dari sini ialah University of Warwick dan Warwick Castle (sebutannya warik, bukan 'warwik'). Saya suka dengan suasana tenang yang turut membungkus suasana ketika saya sampai ke kawasan ini. Coventry juga tidak jauh dari Birmingham International Airport,  lapangan terbang yang saya tujui esok untuk berangkat pulang.

Hari masih basah seolah-olahnya hujan di London turut mengikut saya ke sini. Kebanyakan masa kami gunakan untuk berbual-bual tentang perjalanan saya yang telah membuat satu pusingan dari 2 - 13 Jun:

Balqis yang semakin matang. 
  • Birmingham International Airport
  • Stratford-upon-Avon 
  • Coventry
  • Aston, Birmingham
  • Hay-on-Wye
  • Manchester
  • Lake District
  • Edinburgh
  • Glasgow
  • Dublin 
  • Cambridge
  • London
  • Coventry
  • Birmingham International Airport
Kak Ira menjadi isteri dan ibu kepada sepasang anak yang bijak. Saya kagum dengan kehebatannya menjadi tulang belakang suami yang meneruskan pengajian kedoktoran di University of Warwick dan menguruskan seorang anak gadis dan seorang putera yang keletah. 

Melayan kedua-dua putera-puteri Kak Ira : Balqis dan Haziq benar-benar mengubat rindu kepada anak-anak sendiri yang sudah sekian lama ditinggalkan. Tidak ramai anak remaja yang pandai melayan tetamu dewasa. Balqis saya kira ada kemahiran itu dan Haziq tidak kurang mesra kepada saya. Barangkali ini berpunca daripada persekitaran dan pendidikan di sini yang mengutamakan pelajar bertanya dan tidak bersikap pasif di dalam kelas.

Ini suatu yang berbeza dengan kelas-kelas di Asia. Anak-anak saya yang ceria dan banyak bertanya itu ini, terus berubah 180 darjah apabila berada di sekolah. Anak-anak saya terkenal sebagai murid-murid paling pendiam di dalam kelas masing-masing. Mungkinkah budaya kita yang menjadikan pelajar pasif dan akhirnya menjadi mahasiswa yang pasif. Semoga saya dapat keluarkan anak-anak saya daripada situasi ini segera. 

Tengah hari hingga lewat petang, saya menghabiskan masa di kediaman Kak Ira dan berehat setelah menempuh perjalanan yang agak panjang dari London Euston. Paling seronok, melihat kotak buku yang selamat tiba ke Coventry. Sekotak buku yang saya pos dari Edinburgh sebelum berangkat ke Dublin

Menurut Kak Ira, kotak buku itu sampai pada hari Jumaat, sebelah pagi, tepat seperti yang dikatakan oleh petugas di pejabat pos mini di Leith, Edinburgh.

Hasil lukisan Balqis. Hak cipta dan kredit imej kepada Balqis. 
Di kamar, saya melihat Balqis yang asyik dengan kerja-kerja melukis atas di atas Wacom Bamboo. Dia turut menunjukkan hasil kerjanya yang sungguh membanggakan. Sebagai gadis remaja yang mempunyai kelebihan mendapatkan kemudahan IT dan bijak menggunakan peranti-peranti terkini, saya kagum dengan kejayaan Kak Ira mendidik puterinya menjadi anak gadis yang bijak, periang dan paling penting, sopan.

Haziq menemani bondanya.
Imej dari FB dengan izin
bondanya. 
Barangkali Balqis dan Haziq sudah diberi 'taklimat' oleh ibunya bahawa saya ini penulis. Jadi Haziq sering merujuk saya sebagai Auntie Neesa (saya suka mendengar dia memanggil saya begini dengan loghat British English yang pekat), 'mom's author friend'. Sesungguhnya dengan usia yang hampir sebaya dengan si kecil saya sendiri, saya tidak terasa terganggu dengan soalan-soalannya. Semua kanak-kanak yang sedang membesar mempunyai sikap ingin tahu dan semua itu pasti ditanya sebanyak-banyaknya. Saya sungguh terhibur dengan Haziq!

Petang itu, hujan teduh sebentar. Kak Ira sekeluarga membawa saya ke Istana Warwick yang sekitar 15 minit perjalanan. Suaminya memandu perlahan supaya saya dapat menikmati pemandangan di kawasan Coventry ini. Ada adunan antara kawasan perumahan tersusun digabung dengan nuansa country di sini. Sesekali terserempak cottage, saya dan Kak Ira sama-sama teruja gembira. Kami berdua sangat suka akan cottage Inggeris yang sering mengingatkan kami kepada cerita-cerita fairy tale yang dilayan semasa kecil-kecil, atau apa yang dipanggil storybook cottage.

Daerah Warwickshire : 1. North Warwickshire 2. Nuneaton and Bedworth
3.Rugby 4. Stratford-on-Avon 5.  Warwick
Tile Hill pula mengikut sejarahnya terletak di dalam kawasan hutan lama yang dipanggil Forest of Arden, di dalam daerah Warwickshire. Kehijauannya masih terasa walaupun kawasan ini sudah dimodenkan. Dalam daerah Warwickshire inilah letaknya bandar-bandar seperti Warwick, sebahagian Birmingham, Leamington dan Stratford-upon-Avon. Jadi tidak hairanlah tempoh hari, sahabat saya Dina boleh bawa saya ke Stratford dan kemudiannya ke Coventry dengan agak mudah. Secara pentadbiran Coventry tidak terletak di dalam kawasan Warwickshire tetapi West Midlands walaupun secara geografi masing-masing sangat berhampiran.

Nanti akan saya tulis lebih lanjut dalam catatan di University of Warwick. Namun, ringkasnya boleh baca petikan di bawah :

The University of Warwick is somewhat confusingly named after the county of Warwickshire, rather than the town, and is in fact situated several miles north of Warwick on the southern outskirts of Coventry, near Kenilworth. Adding to the location confusion is the fact that Coventry is no longer in the county of Warwickshire, but instead is in the West Midlands, leading to the current situation where the university straddles both counties.

Pernah dengar karya Shakespeare berjudul As You Like It? Latar cerita ini berlaku di Forest of Arden ini. Daripada drama ini juga, kita biasa dengar ungkapan 'dunia ini ialah sebuah pentas dan manusia adalah para pelakonnya'.

Petikannya seperti berikut :

All the World's a Stage monologue

Jacques:

All the world's a stage,
And all the men and women merely players:
They have their exits and their entrances;
And one man in his time plays many parts,
His acts being seven ages. As, first the infant,
Mewling and puking in the nurse's arms.
And then the whining school-boy, with his satchel
And shining morning face, creeping like snail
Unwillingly to school. And then the lover,
Sighing like furnace, with a woeful ballad
Made to his mistress' eyebrow. Then a soldier,
Full of strange oaths and bearded like the pard,
Jealous in honour, sudden and quick in quarrel,
Seeking the bubble reputation
Even in the cannon's mouth. And then the justice,
In fair round belly with good capon lined,
With eyes severe and beard of formal cut,
Full of wise saws and modern instances;
And so he plays his part. The sixth age shifts
Into the lean and slipper'd pantaloon,
With spectacles on nose and pouch on side,
His youthful hose, well saved, a world too wide
For his shrunk shank; and his big manly voice,
Turning again toward childish treble, pipes
And whistles in his sound. Last scene of all,
That ends this strange eventful history,
Is second childishness and mere oblivion,
Sans teeth, sans eyes, sans taste, sans everything.

(As You Like It - Act II Scene VII)

Ibu Shakespeare bernama Mary Arden, daripada keturunan Arden yang memiliki tanah di kawasan ini.
Thorkell of Arden, a descendant of the ruling family of Mercia, was one of the few major English landowners who retained extensive properties after the Norman conquest, and his descendants, the Arden family, remained prominent in the area for centuries. Mary Arden, mother of William Shakespeare, was a member.

Wah, sesungguhnya penemuan ini sahaja sangat mengujakan. Saya fikir singgahan saya ke Tile Hill adalah sekadar pertemuan yang peribadi sifatnya, namun masih lagi terkait dengan agenda sastera. Dengan itu, sesuai benarlah kembara ini saya namakan "Kembara Sastera" kerana setiap tempat yang saya singgah, pasti ada kaitan dengan sastera, seni, atau paling tidak, kedai buku dan perpustakaan.

Dalam suasana dingin dan renyai hujan, masih sempat juga ke Warwick Castle untuk membeli cenderamata. Itu kisah lain, dalam entri yang berikutnya.


Ulasan

Catatan Popular