Novel Pop Islam Cair?

Tulisan saya dalam ruangan sastera Mingguan Malaysia semalam:

Boleh baca keseluruhan aritkel di sini.

Komen dialu-alukan.

Lebih menarik jika dibalas dengan artikel lain, lalu kirimkan ke Mingguan Malaysia. Mari hidupkan kembali perbincangan sihat mengenai sastera di sana.
.
.

Ulasan

fadzil yusof berkata…
Salam

Saya rasa adanya karya novel pop Islam mungkin lebih daripada novel pop yang lain. Sekurang-kurang mengimbangi lambakan novel pop yang sedia ada. Semacam ada keseriusan di situ yang positif, tetapi tak tahulah sekiranya kemudian nanti ia terus 'mendatar', tidak membesar dan keluar daripada tema yang stereotaipnya. Tapi, macam karya FTpun pada saya terkadang sudah tak berbaur pop. FT boleh berada di kedua-dua garisan itu. Tapi perlunya pengarang ini mencuba yang lebih berat sikit tapi tetapi Islami, rasa-rasanya.
S.K berkata…
Salam,

Pn. Nisah, sangat setuju dengan apa yang diperkatakan dalam artikel. Inilah juga gerakan saya untuk para asatizah tahun ni, insyaAllah. Jika berjalan lancar, akan nampaklah hasilnya setahun dua ni di sini... Jika tidak, sekurang-kurangnya saya telah mencuba sesuatu di sini... Minta izin menyalin artikel di forum saya... Ada masa, saya beri reaksi di situ...

Sdr. Fadzil, tak pasti samada sdr. pernah membaca "Bedar Sukma Bisu", "Tuhan Manusia", "Saasatul Ibaad" dan sebagainya. Novel-novel Islami tulisan FT ini tidak boleh dikategorikan sebagai "pop" dan sangat berat intinya.

Karya-karya Zaid Akhtar termasuk "Bona Bosphorus" dan "Sesegar Nailofar" lebih berada di tengah-tengah.

Wassalam.
(PS: Ingatkan siapaaalah wajah garang tembam dalam MM tu :D )
S.K berkata…
Berkongsi reviu TTD:

http://www.goodreads.com/book/show/4564459.Tunggu_Teduh_Dulu

Wassalam.
Bunnybaby berkata…
Salam.

Persoalan yang menarik, dan puan telah membentangkannya dengan begitu bagus sekali.

Catatan Popular