HSBI - Hadiah yang tertangguh

Kredit foto : Zalila Isa

Setelah hampir-hampir terlupa, pihak penganjur tiba-tiba membuat kejutan apabila mengumumkan Hadiah Sastera Berunsur Islam ke-12 baru-baru ini. Sungguh, saya sudah hampir terlupa bahawa saya pernah menyertai sayembara ini pada tahun 2005. Saya juga tidak pasti apakah punca penangguhan pengumumannya. Walau bagaimanapun, saya mengucapkan terima kasih kepada pihak DBP dan Yayasan Pendidikan Islam (selaku penaja hadiah).

Saya fikir, tentu ada yang telah membaca laporannya di dalam akhbar-akhbar utama, jadi saya rangkumkan di sini beberapa foto yang sempat diambil sewaktu majlis berlangsung.


Gambar : Dari kiri - Jamaluddin Darus, Dato' Termuzi (KP DBP), Aminuddin Mansor (Ami Masra), Fahd Razy, YB Mejar jeneral Dato' Jamil Khir, Serunai Faqir, Aminhad, Faisal Tehrani, Dato' Hj Mohd Iqbal (Pengerusi Yayasan Pendidikan Islam), Amiza Khusyri, xxx (timbalan pengerusi Yayasan Pendidikan Islam), Nisah Haron, Hafizah Iszahanid & Syarifah Salha.


Gambar : Membaca petikan naskhah "Aset Istiqamah" kepada khalayak


Petikan Aset Istiqamah :


V


Makan sirih berpinang tidak,
    Pinang datang dari Melaka;
Makan sirih mengenyang tidak,
    Tegal dek budi dengan bahasa.



“Kepentingan ummah itu lebih penting daripada kepentingan individu.”

Kata-kata Pak Lang Khamis meresap perlahan ke dalam ingatan.

“Itulah falsafah dalam prinsip ‘biar mati anak, jangan mati adat’. Sudah terlalu kerap disalahertikan. Padahal, nawaitunya bukanlah untuk mengenepikan sesiapa. Malah sangat selaras dengan ajaran Islam,” sambungnya.

Ahmad Zuhairi masih mencerna kata-kata itu walaupun belum sempurna.

“Tapi Pak Lang, ini bukan kali pertama saya melihat adat ini tidak selari dengan hukum. Selain tentang perwarisan, adat kita melarang perkahwinan sepupu sebelah ibu. Padahal perkahwinan sesuku ini tidak pun menyalahi syarak.”

Lelaki separuh umur itu merenung anak saudaranya dengan pandangan yang redup. Terbayang wajah arwah abang ipar dan kakaknya sekilas.

“Memang terlalu banyak salah faham yang sudah Pak Lang telan. Tapi bila ada kesempatan, Pak Lang cuba terangkan. Dalam kaedah usul fekah ada satu cabang yang dipanggil ‘urf yang bermaksud adat. Orang-orang Arab sendiri kaya dengan adat. Oleh itu, Islam mengakui dan menerima pakai mana-mana adat setempat selagi ia tidak bertentangan dengan syarak. Tapi ingat, Islam bukan hanya untuk orang Arab. Jadi, adat kita juga diterima oleh Islam.”

Anak muda itu masih lagi menyimpan sebarang komen yang bersarang di dadanya. Sesekali wajah Nur Istiqamah terlihat semakin jauh meninggalkan benaknya.

“Orang perempuan dilebihkan dalam adat sebab mereka ini perlu dilindungi. Kelebihan itu hanya kepada tanah adat kerana tanah ini diwarisi daripada ibunya secara turun temurun. Kalau pun dia mewarisi daripada ibu saudaranya, ia tetap sah kerana dalam masyarakat adat, ibu dan ibu saudara itu hubungannya sangat rapat, macam ibu sendiri,” Pak Lang Khamis masih tidak putus asa meyakinkan.

“Hubungan kekerabatanlah yang menghalang perkahwinan sesuku, begitu Pak Lang?”

Celahan Ahmad Zuhairi itu memekarkan senyuman di hati Pak Lang Khamis. Ada sari kefahaman yang telah mula tersaring.

“Betul tu. Apabila kita ini sesuku, samalah ertinya kita ini adik beradik. Sesuku ertinya kita dari keturunan sebelah ibu yang sama. Mungkin kita berkongsi wan ataupun nenek moyang. Pak Lang pun ada mendengar kata doktor yang beri ceramah di televisyen. Katanya, kalau kahwin dengan orang yang jauh pertalian darah, insya-Allah akan dapat keturunan yang pintar. Sebab itu, Pak Lang fikir, ada alasan yang munasabah perkahwinan sesuku itu dihalang. Bukan setakat suka-suka.”

Terbayang sekilas senyuman Nur Istiqamah di mindanya. Ada getar yang bermain di hati. Terbit juga rasa terkilan apabila usaha dan jerih payah di dusun yang dikerjakan dengan arwah orang tuanya bakal menjadi milik orang lain. Namun dia cuba membuang kedua-dua perasaan itu jauh-jauh.

Kepentingan ummah itu lebih penting daripada kepentingan individu.

Gambar : Sesi santai sebelum majlis bermula. Sesi ceria bertemu sahabat-sahabat penulis. Dari kiri - Fahd Razy, Serunai Faqir, Amiza Khusyri, Khairunnisa' (steri Amiza), Ilham Alia (isteri Fahd Razy) Puan Mahaya, Nisah Haron, Ibnu Ahmad Al-Kurauwi (memangku putera saya, Mustaqim)

Ulasan

Rose Nita berkata…
Salam Kak Nisah, Saya bangga dengan cara penulisan dan penerangan Kak Nisah dalam adat istiadat ni... Saya berharap kalau ada insan-insan yang kurang pemahaman dalam adat istiadat ni terutamanya adat istiadat Negeri Sembilan akan membaca & menghayati karya Kak Nisah... Tahniah Kak Nisah!
Tanpa Nama berkata…
Tahniah akak.

Penyampaian itu ditangguh kerana menunggu YB naik untuk sampaikan hadiah.

Catatan Popular