Lentera Mustika di dalam carta MPH





Tidak banyak carta buku terlaris yang ada di dalam negara kita. Yang terkenal ialah MPH dan Popular. Oleh itu, carta inilah yang dijadikan petanda kepada laris ataupun tidaknya sesuatu buku. Faktor penentu kepada laris ataupun tidaknya sesebuah buku bergantung kepada banyak hal. Antaranya ialah promosi dan pemasaran.

Apabila saya memutuskan untuk menghantar Lentera Mustika ke PTS Litera Utama, saya turut menerima beberapa komen negatif; bahawa novel ini akan dilabelkan di bawah kategori pop Islami, saya bukan lagi penulis sastera tegar dan sebagainya. Lalu, saya abaikan sahaja komen-komen tersebut kerana hidup melayan komen orang lain samalah ertinya seperti kisah orang tua, anak dan keldainya.

Saya tahu mengapa PTS menjadi pilihan saya ketika itu walaupun dicemek oleh penerbit lain yang turut berminat untuk menerbitkannya. Saya sudah memerhatikan cara PTS membuat pemasaran. Tim pemasarannya mempunyai muka tebal (baca dalam konotasi positif, ya). Mereka tidak segan-segan ataupun malu-malu untuk go all out memasarkan buku-buku mereka. Mereka sungguh-sungguh percaya dengan produk sendiri.

Kalaulah hal yang sama dilakukan oleh penerbit-penerbit yang lain, pastinya buku saya yang memenangi anugerah akan cepat dicetak ulang kerana adanya permintaan. Baru-baru ini, ketika mencari novel-novel memenangi anugerah seperti tidak ada di kedai-kedai buku rangkaian. Oleh sebab sudah ada pengalaman mencari buku-buku tersebut, saya pun lihat pada rak yang paling hampir dengan kaki. Nah, di situlah letaknya novel-novel yang telah memenangi anugerah. Bukannya pada rak pameran utama yang memaparkan diskaun tertentu.

Pun, saya tidak menyalahkan kedai buku berkenaan kerana saya percaya penerbitnya tidak cukup agresif dalam mempromosi judul-judul ini. Mereka barangkali sekadar menghantar standing order kepada kedai dan mengharapkan kerja-kerja seperti mengeluarkan buku dari kotak, meletakkan buku di rak dan meletakkan tanda harga pada buku serta mempromosi buku itu semuanya dilakukan oleh kedai. Penerbit yang mahu goyang kaki dan bahagia menunggu pesanan seterusnya barangkali tidak akan menerima sebarang pesanan lanjut. Di Ujana Ilmu juga, kami tidak melakukan sebarang promosi. Jika penerbit ataupun pengarang berusaha lebih seperti mempromosi di blog dan laman web masing-masing, barulah kami ada sebab untuk meletakkan buku tersebut di laman utama.

Semoga PTS dapat mengekalkan cara kerja pemasaran yang sedemikian dan dalam masa yang sama memperbaiki kerja-kerja suntingan bagi buku-bukunya. Saya menerima pelbagai rungutan daripada pembaca yang menyatakan kesilapan ejaan agak berleluasa di dalam buku terbitan PTS. Ini agak membimbangkan lantaran Pengerusi PTS merupakan jaguh Bahasa Melayu, lantas buku-buku PTS haruslah mencerminkan aspirasi yang sama.

Ulasan

Catatan Popular