Mata & Saiz Buku

Semakin usia memanjat, semakin banyak keperluan dan juga peningkatan kepada kos hidup. Ini semua tanda-tanda nikmat hidup sudah mula diambil satu persatu oleh-Nya. 

Kalau dahulu, boleh sahaja membaca di dalam cahaya yang suram, kini saya perlukan cahaya yang secukupnya untuk membaca. Ada suatu hal yang tidak boleh tidak sekarang ini. Saya lebih selesa membaca buku yang teksnya sederhana besar. Oleh itu, saya kini meninggalkan pembacaan novel bersaiz poket kerana tulisannya bukan sahaja halus tetapi jarak antara huruf juga dirapatkan.

Apabila menerbitkan buku, perkara-perkara akan diambil kira oleh pihak yang menguruskan setting buku - pengatur huruf, khususnya. Pilihan font dan saiznya memainkan peranan. Ini termasuk jugalah jarak antara baris-baris ayat pada sebuah buku. Jidar (margin) tengah yang menjadi gutter juga penting. Kita tentu tidak selesa jika teks buku tersebut berada terlalu rapat dengan gutter ataupun bahagian tengah buku. Nanti, buku itu harus dibuka seluas mungkin. Bayangkan jika membaca dengan sebelah tangan, ibu jari harus bekerja lebih untuk menekan buku supaya boleh terbuka dengan lebih luas bagi membaca teks di bahagian tengah tadi.

 Gambar : buku yang ada gambar budak perempuan itu ialah edisi baharu. Yang gambar burung, edisi terdahulu (saiz poket)

Baru-baru ini saya membeli semula buku To Kill A Mocking Bird karya Harper Lee. Buku ini sudah menjadi bestseller tidak terkira tahunnya. Masih lagi dicetak ulang hingga kini walaupun terbit pada pertama kali pada tahun 1960. Sebagai pelajar undang-undang, seolah-olah tidak sah menjadi mahasiswa undang-undang jika tidak pernah membaca buku ini. Oleh sebab, kalau tak ada buku ini di rak buku tidak sah, saya pun membeli buku ini sewaktu masih lagi bergelar pelajar.

Sebagai pelajar, saya harus berkompromi untuk membeli naskhah edisi murah. Oleh sebab mahu berkompromi, kesannya setting buku itu sangat tidak menarik. Lalu, sampai saya bergelar graduan pun saya masih lagi tidak boleh menghabiskan bab pertamanya. Ketika saya sudah menulis novel Mencari Locus Standi, ramai yang beranggapan bahawa Harper Lee pastilah menjadi salah seorang yang memberi inspirasi kerana novel ini juga mengisahkan kes undang-undang.

Sejujurnya, saya membaca novel John Grisham terlebih dahulu dan sebuah novel berjudul Inadmissible Evidence (Philip Friedman) sewaktu zaman mahasiswa. Pun, ketika saya masih bergelar pelajar undang-undang, saya tidak berapa terpanggil untuk menulis novel undang-undang walaupun sudah beberapa ada beberapa cerpen yang mengambil latar yang demikian. Mungkin benarlah kata pengarang-pengarang terdahulu bahawa saya tidak boleh melihat sebuah hutan jika saya berada di dalam hutan. Yang saya nampak hanyalah pokok-pokoknya. Saya harus keluar daripada hutan itu dahulu, barulah saya nampak keindahan hutan. Ketika saya keluar daripada profesion guaman, keluar daripada diri saya yang menjadi peguam itu, barulah saya boleh bercakap dari aspek undang-undang, keadilan dan yang seumpamanya. (Barangkali inilah sebabnya, tokoh-tokoh politik lebih lantang mengkritik parti sendiri setelah meninggalkan parti tersebut, ataupun ketika tidak lagi bertugas sebagai menteri.)

Saya sudah melencong jauh!

Gambar : Terbitan Warner (kiri); terbitan Harper Perennial (kanan) - edisi besar

Kembali kepada saiz buku. Sampai sudah, saya tidak membaca To Kill a Mocking Bird. Jadi, baru-baru ini saya ke Kinokuniya KLCC bersama-sama adik ipar (yang juga ulat buku!) dan terjumpa edisi yang lebih besar dan selesa untuk dibaca.

Adik : La, kenapa Along beli buku tu, saya ada.
Saya : Along pun ada, tapi edisi jimat. Kecil benar, tulisannya rapat-rapat padat. Sakit mata membaca.

 Gambar : Edisi saiz poket - Warner Books

Jadi, seperti ramai yang mengenali saya, dalam hal membeli buku, saya tidak mengamalkan sifat jimat cermat. Kalau buku tu tak ada diskaun pun, saya sapu juga. Yang penting, bukannya diskaunnya tetapi isi kandungannya. Jika buku itu memang kebetulan dijual dengan harga diskaun, lebihlah elok. Tapi, itu bukan prioriti saya. (Adakalanya, saya tak faham ada orang yang sungguh-sungguh bangga kerana dapat beli buku dengan harga diskaun, sedangkan kos-kos lain seperti duit minyak, tambang, kos penghantaran (bagi pembelian online), tidak diambil kira. Banyak udang, banyak garam!)

Gambar : Edisi sederhana besar - Harper Perennial Modern Classic

Bandingkan lagi : 

 
  
  
Membaca bab pertama dengan setting yang demikian, tanpa eye-rest yang cukup sudah tidak sesuai lagi dengan mata saya. Mata terpaksa bekerja lebih untuk menghayati teks. Tidak hairanlah bapa saya sekarang ini membaca menggunakan kanta pembesar di bawah cahaya lampu ala lampu sorot - sebenarnya ini lampu membaca (reading light). 
Atas alasan yang sama juga, saya masih lagi tidak dapat memulakan pembacaan One Hundred Years of Solitude (Gabriel Garcia Marquez). Masih menunggu pesanan seorang sahabat penulis yang baru pulang dari luar negara yang katanya berjaya mendapatkan edisi sederhana besar. Saya katakan kepadanya, tak kisah kalau buku itu tebal atau pun buku terpakai - kalau dapat yang berkulit tebal, tapi terpakai dan keadaannya masih elok, saya tidaklah terlalu memilih, asalkan tulisannya selesa untuk mata saya. 
Saya juga kini akan membeli buku-buku dengan saiz begini sahaja. Buku-buku bersaiz poket sudah semakin hilang signifikannya di dalam hidup saya. Inilah antara nikmat yang telah diambil kembali oleh-Nya. 
Anda tidak semestinya bersetuju dengan saya, khususnya yang masih muda belia. Oleh itu, membacalah bahan-bahan yang berkualiti tidak kira tulisannya halus ataupun besar selagi mata anda boleh memberikan khidmat yang optimum. 
Sudah sampai masanya, saya meninggalkan perkara-perkara remeh dan kecil di dalam hidup dan memfokus kepada perkara-perkara yang lebih besar dan bermakna. 
Tuhan, terima kasih atas nikmat mata dan penglihatan yang ditelah dipinjamkan. Aku banyak membaca dan mengambil faedah daripadanya. Syukurku, tak terhingga!
.
.

Ulasan

Welma La'anda berkata…
Salam Kak Nisah,

Selamat Hari Raya. Maaf Zahir Batin.

Saya juga pernah mengalami kesukaran membaca disebabkan oleh mata dalam beberapa bulan lepas. Apabila saya pergi ke Focus Point, mereka memperkenalkan saya sejenis lensa yang memang direka khas untuk golongan pembaca.

Membaca entri akak ini membuatkan saya semakin harus bersemangat kuat membaca pula, cuba memanfaatkan nikmat mata yang masih boleh membaca lagi.Ya lah, dalam usia seperti saya ini, tidak pernah pula terfikir tentang saiz tulisan.
ay_yusof berkata…
Salam Kak Nisah. Saya setuju benar dengan entri ini. Terutamanya dari segi reka letak buku. Kerana itu saya sangat tidak menyenangi buku- buku teks yang di sediakan untuk pelajar. Gambar yang di letakkan cuma menyemakkan, tidak banyak ruang kosong. Kerana itu saya sanggup berhabis memberikan pelajar saya bahan photostat atau pun menggunakan buku latihan yang di sedikan oleh pihak sekolah. Barulah rasa bileh bernafas bila melihatnya.

Terima kasih.
Selamat Hari Raya utuk Kak Nisah dan keluarga

Catatan Popular