Petikan ulasan Mencari Locus Standi di dalam Berita Harian 16 Oktober 2009 oleh Nur Azzureen Nor Hisham :

Idea kritis pengarang novel ini menyebabkan pembaca bermain dengan perasaan ketika membaca, meskipun hakikatnya jika diteliti dari segi tema ia nampak biasa kerana membicarakan perebutan harta pusaka, tetapi tampil berbeza kerana Nisah menguasai aspek undang-undang yang disulamnya.

Tindakan pengarang menyelitkan unsur adat pepatih dan temenggung dalam novel ini memungkinkan pembaca menjadikan bahan bacaan kreatif ini sebagai sumber rujukan kepada pengkaji kedua-dua peraturan terbabit.

Meskipun novel ini sudah lama berada di pasaran, sebagai pelajar yang sedang mengikuti kursus undang-undang, penulis tetap mengesyorkan ia dijadikan bahan bacaan untuk yang berminat mendalami bidang ini kerana pelbagai onak duri yang bakal dihadapi digambarkan pengarang.

Selain memberi gambaran sebenar kehidupan mahasiswa dan mahasiswi di universiti, novel ini juga mengangkat nilai persahabatan serta kesetiaan yang tentunya mereka tidak akan menyesal meluangkan masa membacanya!



Saya terkasima apabila membuka Berita Harian pagi tadi. Sungguh tidak disangka, sebuah karya yang sudah diterbitkan 5 tahun dulu, diulas di dalam ruangan sastera hari ini. Saya terharu. Masih ada pihak yang berminat untuk melihat dan memperkatakannya.

**Nota : tidak sempat hendak menguar-uarkan awal pagi tadi, kerana streamyx asyik buat hal sejak kebelakangan ini. Saya selalu tidak dapat online selepas pukul 8.00 pagi. Banyak e-mel penting tersangkut. Inilah kelebihan monopoli TM!

Oops, saya melencong!



Sesi foto di Berita Harian juga menarik kerana jurufotonya pandai mengatur buku dan bakul yang saya bawa ke pejabat NSTP di Jalan Riong itu, dimanfaatkan sebagai prop. Tak sia-sia saya masukkan buku-buku ke dalam bakul anyaman daripada daun pandan itu. Hampir ditahan oleh 'pak guard' NSTP kerana dia fikir saya mahu naik untuk jual barang!

Terima kasih kepada Berita Harian (juga Harian Metro) yang sudi menyiarkan tulisan ini serta liputan yang baik tentang pengarang dan buku. Saya juga memuji sikap wartawan Berita Harian yang berjiwa besar, mereka tidak keberatan mengulas buku ini walaupun diterbitkan oleh Utusan Publication - syarikat yang menjadi saingan mereka. Inilah sikap profesional. Semoga lebih banyak buku yang baik akan mendapat ulasan di dalam ruangan ini.

Sumber gambar : Koleksi Berita Harian yang dipetik dari laman webnya.

Ulasan

dugongsenyum berkata…
beg daun pandan. alahai... teringat zaman sekolah rendah pakai beg yg mak saya anyam, sedih kawan2 ejek "basri pakai beg tikar! haha". dulu tikar dianyam dari pandan juga.

Catatan Popular