Kembara Sastera 13 : Edinburgh Bhg. 3

Sewaktu mengambil gambar di National Gallery of Scotland, selepas meninggalkan Princess Street Garden, saya masih lagi bergambar sendirian menggunakan tripod. Adakalanya terasa lucu membawa tripod setinggi orang berdiri dan hampir ditahan di Schiphol Airport (sebelum berlepas ke Birmingham Airport) kerana bentuknya yang sudah dilipat itu barangkali menyerupai senjata api. Lagipun, gara-gara pasca 9-11 amat menakutkan warga Barat. Padahal, kamera yang saya gunakan bukanlah DSLR, hanya kamera kompak Lumix DMC FS15 yang sudah banyak berjasa kepada saya. (Saya tidak fikir model ini masih lagi dijual, sudah banyak model yang lebih canggih kini).

Nampaknya, lebih besar tripod daripada kamera!

Namun, bergambar sendirian menggunakan tripod di tengah-tengah kota Edinburgh dan sebelumnya di Hay-on-Wye dan Lake District atau di mana-mana sahaja ketika tidak mendapat bantuan sesiapa untuk bergambar bukanlah sesuatu yang aneh di daerah ini. Kalau di Malaysia barangkali, cara saya berdiri di depan kamera itu akan menyebabkan banyak mata yang memandang. Di sini, mereka tak berapa nak kisah, walaupun mereka nampak apa yang saya lakukan.

Bahagian bawah National Gallery of Scotland yang merangkap kafe
Sewaktu bergambar di perkarangan National Gallery of Scotland, ada seorang pelancong yang menegur dan menawarkan diri untuk mengambilkan gambar saya. Kebiasaannya pelancong memang begitu; kalau nampak ada sesiapa yang terpandang-pandang ke sana ke mari mencari orang tolong ambilkan gambar, pelancong lain yang terdekat haruslah menghulurkan bantuan. Oleh sebab dia sudah menawarkan, saya terus sahaja berdiri di beberapa tempat dan sebagai balasan saya pula yang mengambilkan gambarnya.

Kami berkenalan. Namanya Cathy. Warga Filipina yang menetap di Dubai. Suaminya dihantar bermesyuarat di kota Edinburgh dan dia sendirian untuk menghabiskan masa. Sebagai orang Asia, kami cepat mesra dan kebetulan boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris memudahkan perkenalan kami. Dia tidak berapa pasti hendak ke mana dan di tangannya cuma ada peta yang dibekalkan oleh pihak hotel. Lagipun, dia bukan datang ke Edinburgh untuk kembara dengan tujuan tertentu seperti saya. Dia sekadar mahu berjalan-jalan.

Akhirnya, dia memutuskan untuk menjadi teman saya sepanjang jalan. Saya khabarkan perjalanan saya dan tempat-tempat yang ingin saya kunjungi. Dia ikut sahaja. Lagipun, setelah mengikut saya nanti, dia boleh tunjukkan tempat-tempat itu kepada suaminya dan mereka akan berlama-lama di kota Edinburgh ini pada hari yang lain kelak.

Mendaki Playfair Steps, dia mengikut saya ke The Writers' Museum. Katanya, suaminya juga suka pada muzium. Dia sendiri tidak sangka Edinburgh ada banyak muzium dan bolehlah nanti dia tunjukkan tempat-tempat ini kepada suaminya.

Dari situ, kami terus ke Istana Edinburgh. Saya mengikut buku panduan yang mengatakan : jika mahu berjalan di Royal Mile, eloklah bermula dari istana itu dan berakhir di The Scottish Parliament. Setelah sampai, baru saya tahu alasannya. Istana pastilah duduknya di puncak bukit supaya dapat mengawal negeri dan mendapat benteng pertahanan istana semulajadi pada bukit itu. Dari Istana Edinburgh ke Scottish Parliament jalannya menurun bukit (dan bayangkan kalau saya bermula dari arah yang sebaliknya!)

Pemandangan kota Edinburgh dari atas bukit itu memang mengagumkan!

Dari sini, kami dapat melihat panorama dan Edinburgh skyline yang bergabung antara Old Town Edinburgh dan New Town Edinburgh. Oleh sebab saya tidak berapa takjub dengan istana-istana Inggeris dan bayarannya pula GBP15 untuk orang dewasa, saya sekadar bergambar dari luar. Lagipun saya punya jadual kembara yang ketat. Kalau ada rezeki dan kesempatan, mungkin saya akan masuk segala istana Inggeris dan menyelongkar rahsia mereka!

Di hadapan pintu masuk Istana Edinburgh
Namun, kepada yang berminat, boleh masuk ke laman sesawang Edinburgh Castle dan ada beberapa muzium, kedai cenderamata, kafe dan artifak yang dipamerkan. Di sini juga ada The One O'Clock Gun - meriam yang dibunyikan setiap hari untuk menandakan sudah pukul satu.

One O'Clock Gun

The One O'Clock Gun is a time signal, and is fired every day at precisely 13:00, excepting Sunday, Good Friday and Christmas Day. The gun was established in 1861 as a time signal for ships in the Firth of Forth, and complemented the time ball, which was installed on the Nelson Monument in 1852, but which was useless during foggy weather. The gun could easily be heard by ships in Leith Harbour, 2 miles (3.2 km) away. Because sound travels relatively slowly (approximately 343 metres per second (770 mph)), maps were produced in the 1860s to show the actual time when the sound of the gun was heard at various locations in Edinburgh.

(sumber di sini)

The One O'Clock Gun dalam Istana Edinburgh. Sumber di sini.
Laman sesawang rasmi Edinburgh Castle juga ada disediakan pandangan 3-D rupa bentuk istana itu dan gambar foto yang menarik dan bagaimana mahu membeli tiket secara online.

Saya tinggalkan istana itu dan mula menuruni the Royal Mile - sebatang jalan yang panjang (lebih dari satu batu) dari istana sehingga ke Istana Holyrood di hujungnya. Jalan ini lurus dan merupakan laluan diraja. Lantas nama ini dikutip daripada sejarahnya itu. Menurut sejarahnya juga nama Edinburgh berasal daripada bahasa Gaelic "Dun Eidyn" (terus teringat nama-nama watak dan tempat dalam buku The Lord of the Rings) yang bermaksud lebih kurang 'kota di lereng bukit'. Asal bukit ini merupakan tinggalan gunung berapi dan lokasi yang sangat strategik dari segi georgrafi telah menjadikan tempat ini sangat sesuai dijadikan istana.

Kami menuruni cerun landai The Royal Mile untuk terus ke St Giles Cathedral, sebuah gereja lama yang dikatakan telah dibina seawal tahun 1124 lagi. Di sini saya rasa beruntung kerana ada Cathy yang beragama Kristian Katolik. Ketika kami masuk di dalam gereja itu, pintunya ada pengesan automatik dan boleh terbuka sendiri. Bahagian dalamnya cukup seni dan mengingatkan saya pada seni bina Mezquita di Alhambra, Sepanyol.

Perkarangan St Giles Catheral
Kata Cathy, ini memang bukan gereja Katolik.
"Mengapa tidak?" saya ingin tahu lebih lanjut.
"Susun atur di dalamnya sangat jauh daripada sebuah gereja Katolik."

Saya mengangguk sahaja kerana inilah pertama kali dapat menjejakkan kaki ke dalam semua gereja. Kalau di Malaysia, pasti sahaja sudah ada mata-mata yang curiga. Aktiviti mengambil gambar di dalam gereja dibenarkan, tetapi tersekat kerana waktu sudah pukul 11.30 pagi - waktu the 11.30 mass. Dapat lihat sebuah patung perempuan bersayap (gambaran mereka tentang malaikat) yang menadah sebuah dulang batu berbentuk kulit kerang. Kata Cathy, kalau di gereja biasanya di dalam dulang inilah letaknya holy water. Setiap kali penganutnya masuk mereka akan celup jari dan membuat tanda cross pada diri sendiri. Namun, ketika itu dulang batu dalam Gereja St. Giles ini kering. Mahu bertanya, semua petugas sedang beri perhatian kepada mass yang sedang berlangsung. Bimbang pula saya mengganggu mereka.

Bahagian dalam St Giles Catheral. Sumber di sini.
Daripada pembacaan saya, St Giles Catheral ini juga seperti Makam Pahlawan di Masjid Negara. Banyak negarawan mereka yang diadakan memorial di sini. Antara yang saya maklum ialah memorial penulis Robert Louis Stevenson. Pada dinding-dindingnya juga turut diabadikan nama tokoh-tokoh yang telah menyumbang kepada peradaban bangsa mereka dan juga peradaban dunia. Di bawah ini satu daripada dinding gambar yang sempat saya ambil gambar sebelum pukul 11.30 pagi :

Nama dua tokoh yang diabadikan pada dinding gereja ini.
Klik pada gambar untuk imej yang lebih besar.

Kami terus berjalan dan meninggalkan St Giles Catheral yang dikatakan menjadi titik tengah antara Istana Edinburgh dan Holyrood Palace di hujung yang satu lagi. Sepanjang jalan ini banyak sekali muzium (selain daripada The Writers' Museum).

Tapi, itu dalam entri yang akan datang. Saya akan cerita tentang muzium-muzium yang ada di sepanjang Royal Mile ini. 

Ulasan

mokja berkata…
Pn Nisah,
Masih ada kah Moray House of Education di Royal Mile ?..mungkin dah jadi university agaknya.Catatan ttg Scotland ...negara yang banyak istana.
Mawar berkata…
Nis
terima kasih kiriman kartu dan ingatannya!
Unknown berkata…
Jauh berjalan, luas pengalaman.. :)

Catatan Popular