Kembara Sastera 18 : Glasgow Bhg. 2

Nota : Maaf kerana catatan ini agak tertangguh kerana dalam proses menulis entri-entri di sini, saya harus melunaskan amanah untuk ke program Majlis Sastera Asia Tenggara (MASTERA) di Bogor, Indonesia. Saya akan cuba segerakan tulisan tentang Kembara Sastera di Kepulauan British ini dan seterusnya menulis tentang catatan Kembara Sastera Jawa Barat secepat yang mungkin. Terima kasih kepada semua pembaca setia. 

* * *

Seperti namanya, Fajar seringkali memberikan harapan. Kehadiran sahabat saya, Fajar telah memberikan suatu harapan bahawa saya bukan sahaja mempunyai teman kembara dalam singgahan yang benar-benar singkat di Bandar Glasgow ini, tetapi, saya dapat melihat wajah yang dikenali.

Selepas membuat perkiraan, saya membuat keputusan untuk memilih satu sahaja tempat yang paling memanfaatkan dalam bandar ini. Pada mulanya, singgah sebentar di Gallery of Modern Art (GOMA) yang tidak jauh dari George Square. "Di Kelvingrove lebih besar lagi, kak." kata Fajar.

"Mari kita terus ke sana, kalau itu tidak membebankan," cadangan saya itu demikian kerana bersama-sama saya ada bagasi dan GOMA tidak membenarkan bagasi diheret. Harus diangkat sepanjang waktu penelitian terhadap objek seni dan lukisan di GOMA.

"Kalau begitu, tinggalkan sahaja bagasi ini di Central Station, nanti sepulangnya dari Kelvingrove, akak akan terus ke sini untuk ambil kereta api ke Prestwick," kata Fajar lagi.

Dalam Central Station Glasgow
Cadangan itu ternyata memudahkan semua pihak dan kami berjalan beberapa blok dari kawasan George Square dan GOMA untuk ke Central Station Glasgow, yang seperti namanya, menjadi tempat pertemuan semua laluan kereta api di sini. Samalah seperti KL Sentral di Malaysia atau Edinburgh Waverly Station (yang pernah saya ceritakan dalam entri terdahulu).

Dengan hanya satu beg galas, dia menunjukkan jalan untuk mengambil bas. Kami terus ke Kelvingrove Art Gallery & Museum di Argyle Street. Perjalanan di dalam bas menawarkan pandangan yang berbeza daripada apa yang ada di Edinburgh. Perbezaan ini pasti terkait secara langsung dengan sejarah kedua-dua tempat ini.

Bas berhenti di University Avenue. Fajar turun dan saya mengikut sahaja.

"Inilah kawasan University of Glasgow," Fajar memberitahu.

Pintu utama - Universiti Glasgow
Ah, saya paling bahagia kalau dibawa ke kawasan universiti! Melangkah masuk ke gapuranya seolah-olah membawa kita masuk ke abad ke-14 dan 15. Sekali lagi, saya terpegun dengan seni bina abad lampau yang masih lagi dikekalkan pada bangunan-bangunan di sekitar universiti ini. Universiti di sana bukanlah berpagar-pagar seperti universiti di Malaysia. Di sini, kalau pun ada pagar, hanyalah pokok-pokok renek yang digunting menjadi pagar natural.

Hujan pula menitis menyambut ketibaan kami. Lalu, kami segera masuk ke bahagian bangunan utama University of Glasgow. Tidak sempat saya menangkap semua namanya, walaupun Fajar ada menjelaskan nama-nama bangunan yang ada. Fajar yang tahu kegemaran saya pada seni, terus mahu membawa saya ke Hunterian Museum yang berada di dalam kampus ini.

Jalan masuk ke Hunterian Museum mengingatkan
saya kepada gambar Mezquita di Granada, Sepanyol

Sayangnya, muzium itu ditutup buat sementara kerana ada kerja-kerja baik pulih yang sedang dilakukan. Saya tidak berapa terkilan kerana masih takjub dengan seni bina bangunan-bangunan kampus di sini. Selesai merayau-rayau di dalam kawasan bangunan, saya terus keluar dan gerimis masih lagi menitis.

Saya temui pintu ini ketika keluar dari
The Hunterian Museum, University of Glasgow
Namun, hujan di sini bukanlah suatu gendala. Hujan hanyalah fenomena alam yang tidak dijadikan alasan untuk tidak melakukan apa-apa. Orang di sini tetap akan memotong rumput kala hujan tidak terlalu lebat kerana cuaca di sini sering tidak menentu. Mengharapkan hari yang seratus peratus panas adalah seperti mengharapkan pelangi muncul sepanjang masa.

Hujan menjadikan rumputnya cukup hijau, demikian juga pohon-pohonnya. Ini menjadikan latarnya cukup indah untuk saya rakam dengan kamera. Dengan adanya Fajar, saya tidak perlu keluarkan tripod. Alhamdulillah, terima kasih Fajar yang memudahkan sebahagian daripada perjalanan saya ini.

Ketika keluar dari bangunan-bangunan University of Glasgow, saya bertanya kepada Fajar, "Itu bangunan apa?" Saya sungguh tertarik dengan seni beni dan warna perang keemasan yang menjadi warna menyelubungi seluruh tubuhnya.

Bergambar - berlatarbelakangkan Kelvingrove Park dan
Kelvingrove Art Gallery & Museum
"Itulah Kelvingrove Museum," dengan tenang Fajar menuturkan.

Wah, harus berjalan lagi ke sana, tetapi suasana gerimis yang sebentar ada, sebentar berhenti itu menjadikan perjalanan yang kelihatan jauh tidak terasa. Lagipun, University of Glasgow terletak di bahagian atas bukit dan kami hanya perlu menuruni kawasan Kelvingrove Park yang memisahkan universiti dan muzium. Dan Kelvingrove Park memang sungguh luas!

Kelvingrove Art Gallery and Museum, Glasgow
Ketika pandangan mata saya pertama kali tertancap pada bangunan Kelvingrove Museum yang agam itu, saya sekali lagi terpegun. Luar biasa besarnya. Saya fikir ada sebesar kompleks Masjid Putrajaya (yang beratap merah). Lalu, hati pun tertanya-tanya apakah yang mungkin diisi oleh ruang seluas itu.

Satu sudut bahagian dalam Kelvingrove - untuk santai dan mengopi
sambil bincang-bincang hal-hal seni dan seputarnya
Masuk ke dalamnya, saya terus tenggelam dalam pameran lukisan, objek seni dan juga sekali gus tempat yang menyimpan segala khazanah bandar Glasgow, khususnya hal-hal tentang seni dan budaya. Kalau saya mahu habiskan lawatan ke dalam bangunan yang bertingkat-tingkat ini, saya harus bermalam sahaja di Glasgow dan berulang-ulang ke muzium yang percuma ini!

Bergambar kenangan sebelum meninggalkan Kelvingrove
Lalu, saya terpaksa membuat lawatan yang paling praktikal. Membaca pamflet yang disediakan lalu memilih kawasan yang penting dan mampu menarik perhatian sahaja. Fajar entah di mana kerana saya sendiri larut di dalam tempat ini. Saya akan hubungi dia selepas saya puas di tempat ini.

Fajar terkejut apabila saya menyatakan bahawa saya sudah selesai.

"Cepatnya, Kak Nisah!"

"Kalau saya mahu lihat kesemuanya, nanti tak terbanglah saya ke Dublin malam nanti." Sambil berjalan saya melihat ke bahagian luar muzium, gerimis sedang berjeda. "Kita cari tempat makan dulu."

"Kak Nisah mahu makan apa?"

"Apa-apa saja yang mengenyangkan."

Sarapan terakhir saya di Edinburgh sebelum berangkat ke Glasgow. Di sini juga saya belum beli apa-apa kecuali menghabiskan roti dan biskut 'sihat' yang dibawa sebagai bekal. Saya tidak mampu berbohong bahawa saya sudah lapar.

Tidak jauh di hadapan Kelvingrove Musuem, lebih kurang dua blok, di Old Dumberton Road ada sebuah restoran Malaysia, milik orang Malaysia. Namanya Wau Cafe. Ketika melangkah ke dalamnya, saya dan Fajar bukan lagi dua orang Melayu yang ada di Bandar Glasgow. Ada dua orang perempuan muda yang saya jangka pastinya mahasiswi dan pemiliknya juga orang Melayu.

Tiba-tiba merindui masakan Melayu!

Wau Cafe - menghidangkan masakan Melayu, Malaysia
Kafe ini kecil dan sedikit terlindung. Berbual dengan pemiliknya, dia menjelaskan tentang kos pembiayaan yang tinggi dan kafenya yang masih baru ini belum diketahui ramai. Usah mengharapkan makanan yang betul-betul sama rasanya seperti makanan Melayu di Malaysia, tetapi sekadar pelepas rindu pada kuih-muih dan menu-menu terpilih, saya fikir tempat ini memadai.

Petang yang panjang tidak bererti waktu juga bertambah panjang. Masa yang berdetik mendekatkan saya dengan waktu untuk berangkat ke Dublin.

Kami terus menaiki bas ke Central Station semula. Saya sudah sedikit cemas kerana jalan raya sudah mula dijalari kenderaan. Ini permulaan waktu puncak. Warga Glasgow pulang kerja. Walaupun kesesakannya tidak seperti di Kuala Lumpur atau Jakarta, namun kesesakannya itu tetap menjejaskan kelancaran perjalanan bas.

Saya bimbang terlepas kereta api ke Prestwick dan ini menjejaskan pula waktu penerbangan ke Dublin. Semua itu boleh kacau-bilau jadinya. Namun, saya tetap meyakinkan diri bahawa Allah tahu semuanya. Berdoa sahajalah. Doa orang yang sedang dalam kembara itu sering dimakbulkan Allah.

Sampai di Central Station, saya lekas-lekas mengambil bagasi dan langsung membeli tiket.

Tiket dari Glasgow Central - Prestwick
International Airport
"Bila tren yang berikutnya ke Prestwick International Airport, tuan?" saya bertanya di dalam bahasa Inggeris.

Dengan loghat Scottish yang pekat dan wajah yang tenang penjual tiket di belakang kaunter itu memberi tahu, "Tren akan berlepas dalam lima minit lagi. Tren yang selepas itu, sekitar 1 jam dari sekarang. Silakan ke Platform 14, puan."

Oh tidak! Lima minit ertinya saya harus berlari. Tertangguh sejam ertinya saya akan rugi masa.

"Fajar, saya harus terus ke platform. Terima kasih atas semuanya. Semoga Allah merahmatinya sekeluarga!"

"Terima kasih juga kerana sudi singgah. Maaf, tak dapat bawa ke banyak tempat."

Dalam tren - makluman secara visual akan destinasi berikutnya
Kami memahami situasi masing-masing. Dan ya, saya berjalan dengan pantas, separuh berlari separuh berkejar dengan bagasi yang laju diheret di belakang saya. Travelator memantaskan lagi pergerakan. Saya melihat tren yang sedang menunggu.

Sebaik-baik sahaja saya melangkah masuk. Pintu tren terkatup di belakang saya.

Selamat tinggal, Glasgow!
Pesawat RyanAir menujah udara dan menuju bumi Leprechaun pula



Ulasan

fajar berkata…
Saya sudah membaca entri ini suatu masa dulu. Tapi, saya baca semula kembara UK Kak Nisah. Sungguh, saya begitu kagum dengan setiap rinci pengalaman yang Kak Nisah kongsikan. Seronok sekali membacanya. Kalaulah saya punya kekuatan dan keazaman seperti ini, sudah pasti banyak pengalaman yang saya tuliskan.
Nisah Haji Haron berkata…
Fajar,
Terima kasih kerana masih sudi mengulang baca. Kita semua ada keutamaan sendiri. Kalau Fajar tulis semua catatan perjalanan, ada kemungkinan tesis tak siap. :-)

Untuk saya, catatan ini penting dan rujukan silang juga dicatatkan sebelum semuanya pudar dari ingatan. Singgahan di Glasgow, walaupun sebentar memberikan sesuatu yang menginspirasikan!

Catatan Popular